دسته بندي | علوم تربيتي |
فرمت فايل | docx |
حجم فايل | 39 كيلو بايت |
پس از پرداخت، لينك دانلود فايل براي شما نشان داده مي شود
پرداخت و دانلود
چكيده
پژوهش حاضر با هدف بررسي اثر آموزش برنامۀ فراشناخت پانورا و فيليپو بر بهبود عملكرد حل مسأله و دانش و مهارت فراشناخت دانشآموزان با نارسايي ويژه در رياضي انجام گرفت. از روش پژوهش نيمه تجربي، با طرح پيش آزمون- پس آزمون با گروه كنترل استفاده شد. جامعۀ آماري پژوهش شامل دانشآموزان پايۀ چهارم ابتدايي با نارسايي ويژه در رياضي شهرستان نجفآباد در سال تحصيلي 90-89 بود. به منظور انجام گرفتن اين پژوهش، 20 دانشآموز با نارسايي ويژه در رياضي، انتخاب و با روش تصادفي به گروههاي آزمايش و كنترل گمارده شدند (يك گروه 10 نفري آزمايش و يك گروه 10 نفري كنترل). ابزارهاي مورد استفاده عبارت از پرسشنامۀ فراشناخت پانورا و فيليپو، چك ليست تشخيصي اختلال رياضي تبريزي، مقياس هوش ريون و آزمون عملكرد تحصيلي رياضي بودند. مداخلۀ مربوط به آموزش برنامۀ فراشناخت پانورا و فيليپو بر روي گروه آزمايش به صورت انفرادي و در 8 جلسه 45 دقيقه اي انجام گرفت. داده هاي به دست آمده با روش آماري تحليل كواريانس مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتايج تحليل كواريانس نشان داد كه بين ميانگين نمرات دو گروه آزمايش و كنترل تفاوت معناداري وجود داشت (05/0=p) . در مجموع يافته هاي اين پژوهش حاكي از آن است كه آموزش برنامۀ فراشناخت پانورا و فيليپو برعملكرد حل مسأله و دانش و مهارت فراشناخت دانشآموزان با نارسايي ويژه در رياضي مؤثر مي باشد. پيشنهاد ميگردد كه از روش آموزش فراشناخت پانورا و فيليپو به عنوان يك روش مفيد در رفع مشكلات حل مسألۀ دانشآموزان با نارسايي ويژه در رياضي استفاده گردد.
واژگان كليدي: ناتواني رياضي، برنامه پانورا و فيليپو، حل مسأله، دانش و مهارت فراشناخت.
مقدمه
نارساييهاي ويژه در رياضي1 به عنوان يك اختلال در سومين نسخۀ راهنماي تشخيص و آماري اختلالات رواني2 (Dsm-III) در سال 1980 مطرح گرديد. اين اختلال، عبارت از ناتواني در انجام يافتن مهارتهاي حساب با توجه به ظرفيت هوش و سطح مورد انتظار از كودك است، كه اين مهارتها ميبايست به كمك مقياسهاي ميزان شده فردي اندازهگيري شده باشد. براساس ويراست چهارم اصلاح شده راهنماي تشخيص و آماري اختلالات رواني3 اين كودكان در چهار گروه از مهارتهاي زباني، ادراكي، رياضي و توجهي مرتبط با رياضيات مشكل دارند. به عبارت ديگر نارساييهاي ويژه در رياضي اصطلاحي براي گسترۀ وسيعي از ناتوانيهاي ديرپا در حوزۀ رياضيات است (دوكر4 ، 2005) . نارساييهاي ويژه در رياضي، در برخي از كودكان از سنين پايين شروع ميشود ولي در اغلب آنها در دورۀ دبستان خود را نشان ميدهد و تا دورۀ راهنمايي و دبيرستان نيز ادامه مييابد (دوكر، 2005؛ گريستن، جوردن و فلوجر1، 2005) .
فوكس و فوكس2 (2005) همهگيري نارسايي ويژه در رياضي را در دبستان 5 تا 8 درصدد و رمضاني (1380) در شهر تهران حدود 5 درصدد برآورده كردهاند. در سبب شناسي نارسايي ويژه در رياضي فرضيههايي مطرح شده كه در مجموع ميتوان به تركيبي از تأثيرات محيط و ژنتيك اشاره كرد (روسل و نوئل3 ، 2007؛ افروز، 1385) . به منظور مداخله و درمان ناتوانيهاي يادگيري همواره رويآوردهاي آموزشي گوناگوني ارائه شده است. روانشناسي رفتاري و انواع روشهاي زير مجموعۀ آنكه بر تحليل رفتارهاي مورد نياز براي يادگيري تكليف و يا برنامۀ درسي تأكيد ميكند، تمرينهاي آموزشي مشتق از اين نظريه « آموزش مستقيم4 » ناميده ميشود. آموزش مستقيم با ارائۀ نحوۀ آموزش فنون تدريس مكملي براي طراحي آموزشي است و به عنوان يك نظام جامع طراحي برنامههاي درسي را با آموزش فنوني براي گسترش برنامههاي آموزشي مختلف يكپارچه ميسازد (گيري5، 2006؛ روزن شاين6، 1986) . آموزشهاي شناختي7 آن دسته از راهبردهايي تكيه دارد كه به وسيلۀ آن اطلاعات مورد توجه قرار ميگيرد، تشخيص داده ميشوند، به رمز در ميآيند و در نهايت در حافظه ذخيره ميشوند تا در موقع نياز فراخوانده شوند (سيف، 1384؛ كله و چان، 1372؛ لرنر، 1384؛ كولي كيان8 و استنبرگ 1989) . در واقع آموزشهاي شناختي بر چگونگي يادگيري افراد متمركز است مسيري كه در خود تلويحات و راهبردهاي متعددي براي تدريس به دانشآموزان با نارساييهاي ويژه دارد كه ميتوان آن را به كار گرفت و در توجه كردن، به خاطر سپردن، فهميدن، فكر كردن و لذت بردن از يادگيري به اين دانشآموزان كمك كرد (لرنر، 1384) .
1. Mathematics Learning disabilities
2. Diagnostic and statistical manual of mental disorders- third Edition text revision
3. Diagnostic and statistical manual of mental disorders- 4th Edition text revision
4. Dowkere
1 . Gersten,. Jordan & Flojo
2 . Fuchs & Fuchs
3 . Rousselle & Noel
4 . Direct Instruction
5 . Geary
6 . Rosenshine
7 . Cognitive Trait
8 . Kollingian
پس از پرداخت، لينك دانلود فايل براي شما نشان داده مي شود
پرداخت و دانلود