مقاله اثربخشي آموزش برنامۀ فراشناخت پانورا و فيليپو بر بهبود عملكرد حل مسأله و دانش و مهارت فراشناخت دانش¬آموزان با نارسايي ويژه در رياضي

۷ بازديد
دسته بندي علوم تربيتي
فرمت فايل docx
حجم فايل 39 كيلو بايت

پس از پرداخت، لينك دانلود فايل براي شما نشان داده مي شود

پرداخت و دانلود

چكيده

پژوهش حاضر با هدف بررسي اثر آموزش برنامۀ فراشناخت پانورا و فيليپو بر بهبود عملكرد حل مسأله و دانش و مهارت فراشناخت دانش­آموزان با نارسايي ويژه در رياضي انجام گرفت. از روش پژوهش نيمه تجربي، با طرح پيش آزمون­- پس آزمون با گروه كنترل استفاده شد. جامعۀ آماري پژوهش شامل دانش­آموزان پايۀ چهارم ابتدايي با نارسايي ويژه در رياضي شهرستان نجف­آباد در سال تحصيلي 90-89 بود. به منظور انجام گرفتن اين پژوهش، 20 دانش­آموز با نارسايي ويژه در رياضي، انتخاب و با روش تصادفي به گروه­هاي آزمايش و كنترل گمارده شدند (يك گروه 10 نفري آزمايش و يك گروه 10 نفري كنترل). ابزارهاي مورد استفاده عبارت از پرسشنا­مۀ فراشناخت پانورا و فيليپو، چك ليست تشخيصي اختلال رياضي تبريزي، مقياس هوش ريون و آزمون عملكرد تحصيلي رياضي بودند. مداخلۀ مربوط به آموزش برنامۀ فراشناخت پانورا و فيليپو بر روي گروه آزمايش به صورت انفرادي و در 8 جلسه 45 دقيقه اي انجام گرفت. داده هاي به دست آمده با روش آماري تحليل كواريانس مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتايج تحليل كواريانس نشان داد كه بين ميانگين نمرات دو گروه آزمايش و كنترل تفاوت معناداري وجود داشت (05/0=p) . در مجموع يافته هاي اين پژوهش حاكي از آن است كه آموزش برنامۀ فراشناخت پانورا و فيليپو برعملكرد حل مسأله و دانش و مهارت فراشناخت دانش­آموزان با نارسايي ويژه در رياضي مؤثر مي باشد. پيشنهاد مي­گردد كه از روش آموزش فراشناخت پانورا و فيليپو به عنوان يك روش مفيد در رفع مشكلات حل مسألۀ دانش­آموزان با نارسايي ويژه در رياضي استفاده گردد.

واژگان كليدي: ناتواني رياضي، برنامه پانورا و فيليپو، حل مسأله، دانش و مهارت فراشناخت.

مقدمه

نارسايي­هاي ويژه در رياضي1 به عنوان يك اختلال در سومين  نسخۀ راهنماي تشخيص و آماري اختلالات رواني2 (Dsm-III) در سال 1980 مطرح گرديد. اين اختلال، عبارت از ناتواني در انجام يافتن مهارت­هاي حساب با توجه به ظرفيت هوش و سطح مورد انتظار از كودك است، كه اين مهارت­ها مي­بايست به كمك مقياس­هاي ميزان شده فردي اندازه­گيري شده باشد. براساس ويراست چهارم اصلاح شده راهنماي تشخيص و آماري اختلالات رواني3 اين كودكان در چهار گروه از مهارت­هاي زباني، ادراكي، رياضي و توجهي مرتبط با رياضيات مشكل دارند. به عبارت ديگر نارسايي­هاي ويژه در رياضي اصطلاحي براي گسترۀ وسيعي از ناتواني­هاي ديرپا در حوزۀ رياضيات است (دوكر4 ، 2005) . نارسايي­هاي ويژه در رياضي، در برخي از كودكان از سنين پايين شروع مي­شود ولي در اغلب آنها در دورۀ دبستان خود را نشان مي­دهد و تا دورۀ راهنمايي و دبيرستان نيز ادامه مي­يابد (دوكر، 2005؛ گريستن، جوردن و فلوجر1، 2005) .

فوكس و فوكس2 (2005) همه­گيري نارسايي ويژه در رياضي را در دبستان 5 تا 8 درصدد و رمضاني (1380) در شهر تهران حدود 5 درصدد برآورده كرده­اند. در سبب­ شناسي نارسايي ويژه در رياضي فرضيه­هايي مطرح شده كه در مجموع مي­توان به تركيبي از تأثيرات محيط و ژنتيك اشاره كرد (روسل و نوئل3 ، 2007؛ افروز، 1385) . به منظور مداخله و درمان ناتواني­هاي يادگيري همواره روي­آورد­هاي آموزشي گوناگوني ارائه شده است. روانشناسي رفتاري و انواع روش­هاي زير مجموعۀ آن­كه بر تحليل رفتار­هاي مورد نياز براي يادگيري تكليف و يا برنامۀ درسي تأكيد مي­كند، تمرين­هاي آموزشي مشتق از اين نظريه « آموزش مستقيم4 » ناميده مي­شود. آموزش مستقيم با ارائۀ نحوۀ آموزش فنون تدريس مكملي براي طراحي آموزشي است و به عنوان يك نظام جامع طراحي برنامه­هاي درسي را با آموزش فنوني براي گسترش برنامه­هاي آموزشي مختلف يكپارچه مي­سازد (گيري5، 2006؛ روزن شاين6، 1986) . آموزش­هاي شناختي7 آن دسته از راهبرد­هايي تكيه دارد كه به وسيلۀ آن اطلاعات مورد توجه قرار مي­گيرد، تشخيص داده مي­شوند، به رمز در مي­آيند و در نهايت در حافظه ذخيره مي­شوند تا در موقع نياز فراخوانده شوند (سيف، 1384؛ كله و چان، 1372؛ لرنر، 1384؛ كولي كيان8 و استنبرگ 1989) . در واقع آموزش­هاي شناختي بر چگونگي يادگيري افراد متمركز است مسيري كه در خود تلويحات و راهبرد­هاي متعددي براي تدريس به دانش­آموزان با نارسايي­هاي ويژه دارد كه مي­توان آن را به كار گرفت و در توجه كردن، به خاطر سپردن، فهميدن، فكر كردن و لذت بردن از يادگيري به اين دانش­آموزان كمك كرد (لرنر، 1384) .

 


1. Mathematics Learning disabilities

2. Diagnostic and statistical manual of mental disorders- third Edition text revision

3. Diagnostic and statistical manual of mental disorders- 4th Edition text revision

4. Dowkere

1 . Gersten,. Jordan & Flojo

2 . Fuchs & Fuchs

3 . Rousselle & Noel

4 . Direct Instruction

5 . Geary

6 . Rosenshine

7 . Cognitive Trait

8 . Kollingian

پس از پرداخت، لينك دانلود فايل براي شما نشان داده مي شود

پرداخت و دانلود

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.