دسته بندي | علوم انساني |
فرمت فايل | docx |
حجم فايل | 179 كيلو بايت |
پس از پرداخت، لينك دانلود فايل براي شما نشان داده مي شود
پرداخت و دانلود
در سالهاي اخير تحولات جنسيتي گستردهاي در حوزهي آموزش عالي و تحصيلات دانشگاهي به وقوع پيوسته است كه نميتوان آنها را محدود و منحصر به تحولات كمي و افزايش چشمگير نسبت دانشجويان دختر دانست، به همين اعتبار ديدگاههاي جديدتر بر ابعاد كيفي اين تحول تأكيد داشته و آن را در عرصهي وسيعتري از پيامدهاي تحصيلي دنبال كردهاند. در تحقيق حاضر تلاش شده است كه پس از مروري نظري بر وجوه عمدهي تفاوتهاي جنسيتي در تواناييهاي شناختي، عملكرد تحصيلي و تبيين آن با استناد به برخي ديدگاهها، به اين مهم پرداخته شود.
اين يافته را ميتوان با رجوع به نتايج پارهاي از تحقيقات مرتبط سراغ گرفت. ذكايي 1386 در تحقيقي كه به منظور سنجش گرايش دانشآموزان نسبت به ارزشهاي تحصيلي انجام داد نتيجه گرفت كه علاقه به تحصيل در دختران به طور معناداري از پسران بيشتر است، ميل و انتخاب شخصي در آنها براي ورود به دانشگاه بيشتر است، با تفاوت معناداري بيش از پسران تمايل به ادامهي تحصيلات خود، صرفنظر از فرصتهاي شغلي، دارند و نيز از انگيزهي بالاتري براي كسب مدارج عالي تحصيلي برخوردارند. در انتخاب رشتهي تحصيلي و انگيزه ادامه تحصيل جهتگيريهاي فرامادي و توجه به علاقهي شخصي لزوم كسب علم في نفسه بيش از رسيدن به رفاه مالي و يا وجود بازار كار يا درآمدزا بودن رشتهي تحصيلي در دختران قويتر از پسران است و براي آن در جهت موفقيت بيشتر در مسير زندگي و گذر موفق به بزرگسالي اهميت ابزاري و نهايي بيشتر قائلاند (ذكايي ص 223-213).
ايرجي زاد 1376 نيز كم و بيش نتيجهي مشابهاي از تحقيق خود ميگيرد و بيان ميكند كه نگاه مردان به آموزش عالي بيش از نگاه زنان جنبهي اقتصادي و ابزاري دارد و آنها بيشتر نگران آيندهي شغلي و آمادهسازي خود براي فعاليتهاي اقتصادي هستند (ايرجيزاد 1376ص 360).
همچنين سيف 1383 در بررسي خود دربارهي رابطهي مهارتهاي مقابله با استرس و پيشرفت تحصيلي به اين نتيجه رسيد كه پيشرفت تحصيلي دانشجويان دختر بيشتر از پسران است. شعيري و همكاران 1383 نيز كه به بررسي رابطهي اضطراب امتحان و پيشرفت تحصيلي با توجه به جنسيت و رشتهي تحصيلي در دانشآموزان دبيرستاني پرداختند، نشان دادند كه مقايسهي پيشرفت تحصيلي و اضطراب امتحان با توجه به جنسيت و رشتهي تحصيلي در مجموع نشانگر موفقيت تحصيلي بيشتر دختران و تعامل بين رشتهي تحصيلي و جنسيت است.
باقري و همكاران 1382 نيز در بررسي تفاوتهاي جنسيتي به اين نتيجه رسيدند كه در انگيزش دروني و هر دو خرده مقياس آن (فهم و تجربه تحريك) و نيز تنظيم همانندسازي شده از انگيزش بيروني براي تحصيل برتري با دختران و در تنظيم بيروني و بيانگيزگي برتري با پسران است و در تنظيم تزريقي نيز تفاوت معنيدار مشاهده نشد. اين نتايج تا حد زيادي با يافتههاي تحقيق حاضر همخواني دارد به جز اينكه در اين تحقيق در تنظيم تزريقي نيز برتري با دختران بود و در بيانگيزگي تفاوت معنيدار مشاهده نشد.
پس از پرداخت، لينك دانلود فايل براي شما نشان داده مي شود
پرداخت و دانلود