پايان نامه بررسي تاثير جنسيت اساتيد بر انگيزه تحصيلي دانشجويان

دانلود ارزان فايل هاي دانشجويي و دانش آموزي

پايان نامه بررسي تاثير جنسيت اساتيد بر انگيزه تحصيلي دانشجويان

۳ بازديد
دسته بندي علوم انساني
فرمت فايل docx
حجم فايل 179 كيلو بايت

پس از پرداخت، لينك دانلود فايل براي شما نشان داده مي شود

پرداخت و دانلود

در سال­هاي اخير تحولات جنسيتي گسترده‌اي در حوزه­ي آموزش عالي و تحصيلات دانشگاهي به وقوع پيوسته است كه نمي‌توان آنها را محدود و منحصر به تحولات كمي و افزايش چشمگير نسبت دانشجويان دختر دانست، به همين اعتبار ديدگاه­هاي جديدتر بر ابعاد كيفي اين تحول تأكيد داشته و آن ‌را در عرصه­ي وسيع‌تري از پيامدهاي تحصيلي دنبال كرده‌اند. در تحقيق حاضر تلاش شده است كه پس از مروري نظري بر وجوه عمده­ي تفاوت­هاي جنسيتي در توانايي­هاي شناختي، عملكرد تحصيلي و تبيين آن با استناد به برخي ديدگاه­ها، به اين مهم پرداخته شود.

اين يافته را مي‌توان با رجوع به نتايج پاره‌اي از تحقيقات مرتبط سراغ گرفت. ذكايي 1386 در تحقيقي كه به منظور سنجش گرايش دانش‌آموزان نسبت به ارزش­هاي تحصيلي انجام داد نتيجه گرفت كه علاقه به تحصيل در دختران به طور معنا‌داري از پسران بيشتر است، ميل و انتخاب شخصي در آنها براي ورود به دانشگاه بيشتر است، با تفاوت معنا‌داري بيش از پسران تمايل به ادامه‌ي تحصيلات خود، صرف­نظر از فرصت‌هاي شغلي، دارند و نيز از انگيزه­ي بالاتري براي كسب مدارج عالي تحصيلي برخوردارند. در انتخاب رشته­ي تحصيلي و انگيزه ادامه تحصيل جهت‌گيري­هاي فرامادي و توجه به علاقه­ي شخصي لزوم كسب علم في نفسه بيش از رسيدن به رفاه مالي و يا وجود بازار كار يا درآمدزا بودن رشته­ي تحصيلي در دختران قوي‌تر از پسران است و براي آن در جهت موفقيت بيشتر در مسير زندگي و گذر موفق به بزرگسالي اهميت ابزاري و نهايي بيشتر قائل‌اند (ذكايي ص 223-213).

ايرجي زاد 1376 نيز كم و بيش نتيجه­ي مشابه‌اي از تحقيق خود مي‌گيرد و بيان مي‌كند كه نگاه مردان به آموزش عالي بيش از نگاه زنان جنبه­ي اقتصادي و ابزاري دارد و آنها بيشتر نگران آينده­ي شغلي و آماده‌سازي خود براي فعاليت‌هاي اقتصادي هستند (ايرجي­زاد 1376ص 360).

همچنين سيف 1383 در بررسي خود درباره­ي رابطه­ي مهارت­هاي مقابله با استرس و پيشرفت تحصيلي به اين نتيجه رسيد كه پيشرفت تحصيلي دانشجويان دختر بيشتر از پسران است. شعيري و همكاران 1383 نيز كه به بررسي رابطه­ي اضطراب امتحان و پيشرفت تحصيلي با توجه به جنسيت و رشته­ي تحصيلي در دانش‌آموزان دبيرستاني پرداختند، نشان دادند كه مقايسه­ي پيشرفت تحصيلي و اضطراب امتحان با توجه به جنسيت و رشته­ي تحصيلي در مجموع نشانگر موفقيت تحصيلي بيشتر دختران و تعامل بين رشته­ي تحصيلي و جنسيت است.

باقري و همكاران 1382 نيز در بررسي تفاوت‌هاي جنسيتي به اين نتيجه رسيدند كه در انگيزش دروني و هر دو خرده مقياس آن (فهم و تجربه تحريك) و نيز تنظيم همانندسازي شده از انگيزش بيروني براي تحصيل برتري با دختران و در تنظيم بيروني و بي‌انگيزگي برتري با پسران است و در تنظيم تزريقي نيز تفاوت معني‌دار مشاهده نشد. اين نتايج تا حد زيادي با يافته‌هاي تحقيق حاضر همخواني دارد به جز اينكه در اين تحقيق در تنظيم تزريقي نيز برتري با دختران بود و در بي‌انگيزگي تفاوت معني‌دار مشاهده نشد.

پس از پرداخت، لينك دانلود فايل براي شما نشان داده مي شود

پرداخت و دانلود

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.