مباني نظري وپيشينه سبك هاي شناختي

دانلود ارزان فايل هاي دانشجويي و دانش آموزي

مباني نظري وپيشينه سبك هاي شناختي

۶ بازديد
دسته بندي روانشناسي
فرمت فايل docx
حجم فايل 60 كيلو بايت

پس از پرداخت، لينك دانلود فايل براي شما نشان داده مي شود

پرداخت و دانلود

مباني نظري وپيشينه  سبك هاي شناختي

در25صفحه ورد قابل ويرايش با فرمت doc

توضيحات: فصل دوم پايان نامه كارشناسي ارشد (پيشينه و مباني نظري پژوهش)

همراه با منبع نويسي درون متني به شيوه APA جهت استفاده فصل دو پايان نامه

توضيحات نظري كامل در مورد متغير

پيشينه داخلي و خارجي در مورد متغير مربوطه و متغيرهاي مشابه

رفرنس نويسي و پاورقي دقيق و مناسب

منبع :    انگليسي و فارسي دارد (به شيوه APA)

نوع فايل:     WORD و قابل ويرايش با فرمت doc

 

قسمتي از متن مباني نظري و پيشينه

 

سبك هاي شناختي

سبك شناختي يكي از مباحثي است كه به تفاوت هاي فردي در جريان يادگيري اشاره دارد و با ورود آن به ادبيات روانشناسي تعاريف گوناگوني براي آن ارائه شده است .افراد از لحاظ توانايي هاي ذهني،روش هاي آموختن،سبك و سرعت يادگيري،علاقه و انگيزش نسبت به كسب دانش و انجام فعاليت هاي تحصيلي با هم تفاوت دارند.در واقع يكي از موضوعات مرتبط با تفاوت هاي فردي در يادگيري روش ها و راههاي يادگيري آنهاست.

از عواملي كه هر فرد با خود به موقعـيت يادگيري مي آورد، روشهاي يادگيري است.اگرچه تمام انسانها توانايـــي يادگيري دارند، اما ميــــزان و نحوه ي يادگيري انسان ها ، حتـي در موقعـــيتي يكســان، متفــاوت است.شايد يكـي از مهمـــترين دلايــل آن روشهـــاي يادگيري متفاوت آنان باشد (الهي،آزادفلاح،رسول زاده، طباطبايي،1383).

روش هاي يادگيري داراي انواع گوناگوني هستند و مــــي توان آنها را به ســـه گـــروه تقسيم كرد: روشهاي شناختي، روشهاي عاطفي و روشهاي فيزيولوژيك.روشهاي يادگيري شناختي عبارتند از طريقي كه شخص موضوعات را ادراك مي كند ، اطلاعات را به خاطر مي سپارد ، درباره ي مطالب مي انديشد و مسائل را حل مي كند. اين روشها بسيار متنوع اند و مهمترين آنها عبارتند از روش هاي وابسته به زمينه و نابسته به زمينه (ولفولك[1]،1995)، تكانشي و تاملي( باير و اسنومن 1993 )، روش هاي مفهوم سازي ، روش هاي پردازش كننده ي كلامي در برابر پردازش كننده ديداري ، روشهاي انعطاف پذير و انعطاف ناپذير، روشهاي سنت گرا در مقابل خردگرا ( فراهاني،1376 به نقل از بيگي،انور،1388)، و روشهاي يادگيري همگرا ،واگرا،جذبكننده،انطباق يابنده (كلب،1985).در اين پژوهش از دسته بندي اخير استفاده شده است. بنابراين در ادامه از ميان اين سه دسته سبك يادگيري، سبكهاي شناختي كلب كه مدنظر ماست را بيشتـــر توضيح مي دهيم.

 اصطلاح سبك يادگيري معادل، سبك شناختي به كار مي رود. سبك شناختي را عمدتاً به عنوان روشي كه يادگيرنده به كمك آن اطلاعات را پردازش مي كند تعريف كرده اند. هرچند نظريه پردازان اصطلاحات سبك يادگيري و سبك شناختي را جــدا از هم مي دانند، اما اكثريت صاحبنـــظران و روان شنــاسان تربيتي آن دو را معادل هم به كار مي برند.


1- Wool folk,R,L, &Bieher, R.F

...

 

2-1-3 - سبك هاي يادگيري فلدر و سولمان

سبك يادگيري سولمان و فلدر مبتني بر چهار پيوستار و هشت گزينه است،كه دو به دو مقابل هم،در چهار بعد قرار گرفته اند كه اين چهار پيوستار عبارتند از:

1.فراگيرن فعال و فراگيران فكور

فراگيران فعال تمايل دارند كه اطلاعات را به بهترين وجه از طريق انجام فعالانه ي كار، بحث كردن،كاربرد يا توصيف چيزي درك كرده و به خاطر بسپارند.

در مقابل فراگيران فكور ترجيح مي دهند كه در ابتدا به آهستگي پيرامون مطالب و كارها فكر كنند.

 

 2. فراگيرانحسگراوفراگيرانشهودي

فراگيران حس گرا تمايل دارند كه حقايق را فراگيرند.اما فراگيران شهودي اغلب اكتشاف پديده هاي تازه يا روابط ما بين پديده ها را ترجيح مي دهند.

3. فراگيران بصري و فراگيران كلامي

فراگيران بصري هنگامي كه در كلاس هاي درس شاهد تصاوير،فلوچارت ها،سري هاي زماني،فيلم و نمايش باشند بهتر ياد گرفته و مطالب را راحتر به ياد مي آورند. ...

...

پس از پرداخت، لينك دانلود فايل براي شما نشان داده مي شود

پرداخت و دانلود

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.