دسته بندي | روانشناسي |
فرمت فايل | docx |
حجم فايل | 35 كيلو بايت |
پس از پرداخت، لينك دانلود فايل براي شما نشان داده مي شود
پرداخت و دانلود
مباني نظري و پيشينه پژوهش انگيزه پيشرفت
در 17صفحه ورد قابل ويرايش با فرمت docx
توضيحات: فصل دوم پايان نامه كارشناسي ارشد (پيشينه و مباني نظري پژوهش)
همراه با منبع نويسي درون متني به شيوه APA جهت استفاده فصل دو پايان نامه
توضيحات نظري كامل در مورد متغير
پيشينه داخلي
و خارجي در مورد متغير مربوطه و متغيرهاي مشابه
رفرنس نويسي و پاورقي دقيق و مناسب
منبع : انگليسي وفارسي دارد (به شيوه APA)
نوع فايل: WORD و قابل ويرايش با فرمت docx
قسمتي از متن مباني نظري و پيشينه
در قرن جديد با پيشرفت سطح رفاه بشر، شايد ديگر مسائلي مانند نيازهاي زيستي نتواند محرك نيرومندي براي به جريان انداختن زندگي بشر باشد و حالتي از پوچي و بيهودگي در حال گسترش است. بنابراين اگر بتوانيم افراد جامعه را به سوي زندگي اي بهتر سوق دهيم، يعني اين نگرش كه بايد در تمام مراحل زندگي هدفي براي پيشرفت خود داشته باشيم و در واقع انگيزه پيشرفت ايجاد كنيم، ميتوانيم بسياري از مشكلات رواني را كاهش دهيم. اين مسئله در روانشناسي مثبت نگر[1] حتي به عنوان يك روش درماني مورد توجه قرار گرفته است. بگونه اي كه به فرد ميآموزند كه در هر موقعيتي حتي وقايع ناگوار زندگي به دنبال فرصتهاي ايجاد شده باشد، نه اين كه در جريان افكار منفي خودكار[2] خود گرفتار شود. در روانشناسي مثبت نگر، پيشرفت هدف نيست بلكه منظور اصلي ايجاد هدف در زندگي است (كورِي، ساتويندر و ادواردو[3]، 2010). البته اين كه فرد خود را گرفتار ملاكهاي رقابتي اجتماعي كند كار درستي نيست، پيشرفت بايد با توجه به ملاكهاي فردي و براي تامين نياز به شكوفايي فرد باشد و فرد بايد بياموزد كه بيشتر بر مبناي انگيزههاي دروني خود رفتار كند تا در صورت عدم موفقيت از مسير پيش رفت باز نماند (كوهن، فريدريكسون، برون و كان وي[4]، 2009).
در مورد انگيزه پيشرفت تعريفهاي مختلفي ارائه شده است بنا به تعريف ويلدر[5] (1989) اين انگيزه عبارت است از ميل و اشتياق يا تلاش و كوششي كه افراد براي رسيدن به هدفي يا تسلط بر امور، افراد يا انديشهها و دستيابي به يك معيار متعالي از خود نشان ميدهند. بر اساس تعريفي ديگر، انگيزه پيشرفت سائقي براي پيشي گرفتن از ديگران، دستيابي به پيشرفت با توجه به ملاكهاي مشخص و تلاش جهت كسب موفقيت است (روبينز[6]، 1993). همچنين، گيج و برلانير (1992) انگيزه پيشرفت را به صورت يك ميل يا علاقه به موفقيت كلي يا موفقيت در زمينه فعاليت خاص تعريف كرده اند. بسياري از محققين عقيده دارند كه انگيزه پيشرفت يكي از صفات شخصيتي نسبتا پايدار است كه منشا بسياري از رفتارهاست. افراد از نظر داشتن انگيزه پيشرفت با هم متفاوتند. برخي داراي انگيزه پيشرفت بالا هستند و براي به دست آوردن موفقيت و دستيابي به هدفهاي خود تلاش ميكنند و برخي ديگر انگيزه پيشرفت پاييني دارند (اتكينسون، 1966).
2-2-2- انواع انگيزه پيشرفت
تقسيم بندي هدف گرا[7]: انگيزههاي پيشرفت به دو دسته اصلي، انگيزههاي عملكردي[8] و انگيزههاي تبحري[9]، تقسيم شدهاند. در ارتباط با انگيزههاي عملكردي شخص ميخواهد شايستگي خود را به ديگران نشان دهد يا آن را بهبود بخشد (مومرستيگ و همكاران، 2011). افراد در انگيزههاي عملكردي معمولاً شايستگي خود را بر اساس يك معيار ارزيابي ميكنند. افراد داراي انگيزههاي عملكردي روي اين موضوع تمركز دارند كه تواناييها و مهارتهاي خود را در مقايسه با ديگران نشان دهند. پيشرفت بر اساس انگيزه عملكردي به معني بهتر عمل كردن نسبت به ديگران است. افراد داراي انگيزههاي تبحري معمولاً شايستگي خود را بر اساس توانايي شخصي ارزيابي ميكنند و توجه خود را بر پرورش دادن شايستگي و تسلط يافتن بر تكليف متمركز ميكنند. پيشرفت بر اساس انگيزههاي تبحري به معني ترقي كردن است (كاپلان و مائهر[10]، 2007).
پژوهشگران معتقدند تفاوت قائل شدن بين انگيزههاي تبحري و عملكردي بسيار مهم است. انگيزههاي تبحري، در موقعيتهاي پيشرفت (به عنوان مثال، در مدرسه، كار و ورزش)، با شيوههاي تفكر[11]، احساس و رفتار مثبت و سازنده در ارتباط است، در حالي كه انگيزههاي عملكردي، در موقعيتهاي پيشرفت، با شيوههاي تفكر، احساس و رفتار نسبتاً منفي و بيحاصل ارتباط دارد و فرد ممكن است براي ارتقاي مرتبطه خود به فكر پايين آوردن ديگران باشد. از طرف ديگري، انگيزههاي تبحري بر اساس رقابت نيست اما مشكل اين است كه ممكن است فرد را از معيارهاي جامعه جدا كند. به طور مثال فرد آنقدر در امور هنري پيش رود كه به ساير جنبههاي زندگي توجهي نداشته باشد و در ساده ترين كارهاي خود درمانده باشد (زايگلر، شموكل، اگلوف و بوهر[12]، 2010).
تقسيم بندي بر اساس منبع انگيزه: به دو دسته انگيزه دروني و بيروني تقسيم ميشوند. انگيزش دروني شامل گرايش فطري براي پرداختن به تمايلات، استعدادها و تسلط يافتن بر چالشها است. انگيزش دروني به طور خود جوش از نيازهاي رواني فرد، كنجكاوي شخصي و تلاش فطري براي رشد ناشي ميشود. از آنجا كه افراد داراي نيازهاي رواني هستند، بنابراين براي ارضاي اين نيازها بايد از ابزار خاصي نيز استفاده كنند، احساس شايستگي و احساس خود مختاري دو نمونه از ابزارهايي هستند كه فرد از طريق آنها نيازهاي رواني خود را ارضا كرده و به دنبال آن انگيزه دروني را نيز تجربه ميكند. انگيزش دروني يك نيروي طبيعي است كه رفتار را در غياب پاداشها و فشارهاي بيروني نيرومند ميكند. به عنوان مثال، علاقه بدون كمك پاداشها و فشارها ميتواند ميل به خواندن كتاب را در فرد برانگيزد و شايستگي نيز ميتواند فرد را ساعتها در يك تكليف درگير كند (تراش، كاسيدي، ماروسكين و اليوت[13]، 2010).
[1]. Positive psychology
[2]. negative automatic thought
[3]. Corey, Satvinder & Eduardo
[4]. Cohen, Fredrickson, Brown & Conway
[5]. Vilder
[6]. Robbins
[7]. goal orientation
[8]. functional motive
[9]. skillfully motive
[10]. Kaplan & Murry
[11]. thinking style
[12]. Ziegler, Schmukle, Egloff & Bühner
[13] Thrash, Cassidy, Maruskin & Elliot
پس از پرداخت، لينك دانلود فايل براي شما نشان داده مي شود
پرداخت و دانلود