مباني نظري و پيشينه پژوهش نهاد خانواده

دانلود ارزان فايل هاي دانشجويي و دانش آموزي

مباني نظري و پيشينه پژوهش نهاد خانواده

۳ بازديد
دسته بندي روانشناسي
فرمت فايل docx
حجم فايل 109 كيلو بايت

پس از پرداخت، لينك دانلود فايل براي شما نشان داده مي شود

پرداخت و دانلود

مباني نظري و پيشينه پژوهش نهاد خانواده

در  45 صفحه ورد قابل ويرايش با فرمت docx

توضيحات: فصل دوم پايان نامه كارشناسي ارشد (پيشينه و مباني نظري پژوهش)

همراه با منبع نويسي درون متني به شيوه APA جهت استفاده فصل دو پايان نامه

توضيحات نظري كامل در مورد متغير

پيشينه داخلي و خارجي در مورد متغير مربوطه و متغيرهاي مشابه

رفرنس نويسي و پاورقي دقيق و مناسب

منبع : انگليسي وفارسي دارد (به شيوه APA)

نوع فايل: WORD و قابل ويرايش با فرمت docx 

قسمتي از متن مباني نظري و پيشينه

«خانواده اولين واحدي است كه فرزند در آن به تدريج كسب هدايت كرده ، وارد زندگي اجتماعي مي شود و اين فرايند در عرصه فرهنگ ، ارزش ها و فرهنگ خانواده جاري مي گردد . در جوامع قديم به علت آنكه تغييرات و تحولات اجتماعي سرعت و شتاب چشمگيري نداشت ، محيط خانوادگي از لحاظ كسب اطلاعات براي فرزندان محيطي بسته محسوب مي شد. خانواده گسترده بود ، به همين دليل ارزش ها و هنجارها ي والدين مورد تاييد فرهنگ جامعه نيز بود ، به راحتي و بدون هيچ مشكلي به فرزندان منتقل مي شد . اكنون با توجه به تحولات سريع اطلاعات و تكنولوژي كه تحولات سريع فرهنگي را نيز به همراه دارد ، مسأله ارزش ها ، هنجارها و الگوهاي تفكر و عمل هم از حيث منشاء و منبع و هم از لحاظ انتقال و تداوم دچار تحولاتي شد كه در حوزه كلي تعارض ارزش ها قابل بحث است»(توسلي ، 1382ص 51).

 

 

2-22 تعريف خانواده:

هر چند تمامي جامعه شناسان بر اهميت خانواده در حيات اجتماعي تاكيد دارند اما اين مفهوم هنوز از پر ابهام ترين مفاهيم است. «برگس ولاك[1]» در تعريف خانواده در اثرشان در سال 1953 مي نويسد : «خانواده گروهي است متشكل از افرادي كه از طريق پيوند زناشويي ، همخوني ، و يا پذيرش (بعنوان فرزند)با يكديگر به عنوان شوهر ، زن ، مادر ، پدر ، برادر  و خواهر در ارتباط متقابل اند و فرهنگ مشتركي پديد آورده و در واحد خاصي زندگي مي كنند»( ساروخاني ، 1375ص135).

گيدنز[2] خانواده را گروهي از افراد مي داند كه با ارتباطات خويشاوندي مستقيما پيوند يافته و اعضاي بزرگسال آن مسوليت مراقبت از كودكان را بر عهده دارند . پيوند هاي خويشاوندي ارتباطات بين افراد است ، كه يا از طريق ازدواج برقرار گرديده است ، يا از تبار است كه خويشاوندان خوني (پدر ، مادر ، فرزندان ديگر ، پدربزرگ ها و ....) را به هم مرتبط مي سازد( صبوري ، 1373: 424).

جمشيد بهنام خانواده را اينگونه تعريف مي كند: خانواده در كوچكترين معناي خود واحدي است متشكل از پيوند مورد تاييد جامعه و كما بيش ماندگار دو فرد از دو جنس متفاوت كه زندگي مشتركي تشكيل مي دهند ، زاد و ولد مي كنند و فرزنداني بار مي آورند . چنين خانواده اي به صورت پديده اي عالم گير  در آمده و در همه جوامع امروزي وجود دارد( بهنام ،1384ص 18).

خانواده در زمره عمومي ترين سازمان  هاي اجتماعي است و بر اساس ازدواج بين دو جنس مخالف شكل مي گيرد . و در آن مناسبات خوني واقعي يا اسناد يافته به چشم مي خورد. خانواده داراي يك نوع اشتراك مكاني است، هر چند همواره چنين نيست و كاركردهاي گوناگون شخصي، اقتصادي، تربيتي و .... دارد. خانواده واحدي است اجتماعي با ابعاد گوناگون زيستي، اجتماعي، فرهنگي و ... خانواده نمادي اجتماعي است و همچون آيينه اي عناصر اصلي جامعه را در خود دارد و انعكاسي از نابساماني هاي اجتماعي است. خانواده معيار شناخت آسيب هاي اجتماعي است و هرگاه كشمكش هاي درون خانواده اوج بگيرد و به طلاق و جدايي منجر شود باعث بروز مشكلاتي همچون اعتياد ، بزهكاري و...  مي شود ( ساروخاني، 1375ص 6). لذا خانواده كهن ترين و ماندگارترين و پر تأثيرترين نهاد جامعه مي باشد و با كاركردهاي مختلفي كه بر عهده دارد، مانند فرزندآوري، امور عاطفي، جامعه پذيري، نگهداري از كودكان و افراد مسن ، همواره مهم و با ارزش بوده است به همين جهت دوام و انسجام آن همواره مورد توجه بوده است.

 

2-23 پارسونز[3] ونظريه خانواده[4] :

از نظر پارسونز در جوامع صنعتي پيشرفته ، خانواده تقريباً تمام كاركردهاي اجتماعي خود را از دست داده و تبديل به خانواده منزوي شده است.در عين حال ساير كاركردهاي خانواده مانند كاركرد هاي اقتصادي ، تعليم و تربيتي ، خدماتي ، محافظتي و .... نيز به نهادها و سازمان هاي ديگر اجتماعي مانند شركت ها ، كارخانجات ، مدارس ، بيمارستان ها و ... واگذار گشته است. اما از آنجا كه ضرورت وجود خانواده كاركردي را درخواست مي كند . پارسونز به اهميت كاركرد اجتماعي كردن كودكان و حفظ تعادل و استحكام شخصيت بزرگسالان تاكيد مي كند. به نظر پارسونز عشق عامل پيوند دهنده زن و شوهر است، پس درخانواده محيطي صميمي و سرشار از عشق و علاقه چه در رابطه زن و شوهر و چه در رابطه پدر ، مادر و فرزندان وجود دارد(اعزازي ، 1387،ص 69 ).

وجود اين نوع علاقه در ميان افراد خانواده براي اجتماعي كردن صحيح و مناسب كودكان ضروري بوده و از طرف ديگر از آنجا كه خانواده در مقابل جامعه بزرگ، تنها گروهي است كه افراد به خاطر موجوديت خود مورد توجه قرار مي گيرند در شكوفايي و تكامل استعداد ها و علائق بزرگسالان نيز سهم مهمي دارد(اعزازي ، 1387، ص69 ).

به اعتقاد پارسونز بهترين پايگاه براي ايجاد تغييرات فرهنگي در جوامع از جمله پذيرش فرهنگ مهاجم جهان، ارزشها يا باورهاي مذهبي و ديني افراد است.

 



 

 

به اعتقاد پارسونز تأثير ماهواره بر نظام فرهنگي جامعه و تغيير فرهنگ اصلي مردم توسط شبكه هاي مختلف ماهواره اي خود به افزايش تنش در جامعه و تغيير باورها و رفتارهاي ديني منجر شده و زمينه تهاجم فرهنگي و كم رنگ شدن فرهنگ داخلي را در بر خواهد داشت. سرانجام اينكه بر اساس نظريه تزريق زير پوستي، متون رسانه اي بسيار قوي هستند و پيامهاي آنها كم و بيش مقاومت ناپذير است. رسانه ها از جمله شبكه هاي تلويزيوني ماهواره، مانند يك آمپول زير جلدي پيامهاي مختلف خود را از جمله پيامهاي  ديني و غير ديني را به مخاطبان تزريق مي كنند و گيرنده پيام در شرايط انفعال كامل است. اين در حالي است كه بر اساس نظريه دستور كار  رسانه ها از جمله ماهواره معمولاً بر موضوعات خاصي تمركز مي كنند و ساير موضوعات را ناديده مي گيرند و از اين طريق دستور كار را تعيين مي كنند و به ملاحظاتي كه مردم در تصميمات اجتماعي و سياسي و ديني خود مد نظر دارند شكل مي دهند و باورها و رفتارهاي ديني آنان را تحت تأثير قرار مي دهند(مشير زاده ، 1381).

 

2-24 فوكوياما[5] و خانواده:

بديهي است كه يكي از منابع حائز اهميت سرمايه اجتماعي در سطح جهان خانواده است اما ساختار خانواده از هر جامعه اي به جامعه اي ديگر تفاوت مي كند و استحكام پيوند هاي خانوادگي نه تنها با قيد و بند هاي خانوادگي در ديگر جوامع فرق مي كند بلكه بستگي به انواع ديگر پيوندهاي اجتماعي نيز متفاوت است در بعضي موارد به نظر مي رسد كه يك نوع ارتباط معكوس ميان قيود اعتماد و همكاري در درون گروه هاي خويشاوندي و غير خويشاوندي وجود دارد در حالي كه يكي از اين دو بسيار قوي است ديگري بسيار ضعيف است(توسلي ‌‍،1379،ص12).

 


[1] Burgess&locke

[2] Anthony Giddens

[3] Talcott Parsons

[4] Family Systems Theory

[5] Francis ....uyama

پس از پرداخت، لينك دانلود فايل براي شما نشان داده مي شود

پرداخت و دانلود

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.