دسته بندي | روانشناسي |
فرمت فايل | docx |
حجم فايل | 40 كيلو بايت |
پس از پرداخت، لينك دانلود فايل براي شما نشان داده مي شود
پرداخت و دانلود
مباني نظري پايان نامه روانشناسي با موضوع تحليل محتوا
در 25 صفحه ورد قابل ويرايش با فرمت doc
توضيحات: فصل دوم پايان نامه كارشناسي ارشد (پيشينه و مباني نظري پژوهش)
همراه با منبع نويسي درون متني به شيوه APA جهت استفاده فصل دو پايان نامه
توضيحات نظري كامل در مورد متغير
پيشينه داخلي و خارجي در مورد متغير مربوطه و متغيرهاي مشابه
رفرنس نويسي و پاورقي دقيق و مناسب
منبع : انگليسي وفارسي دارد (به شيوه APA)
نوع فايل: WORD و قابل ويرايش با فرمتDOX
استفاده تاريخي تحليل محتوا در بعد عملي آن را مي توان به بهره گيري از تحليل محتوا در شناخت كلمات، لغات و اصطلاحات كتاب هاي مقدس مثل تورات، انجيل و قرآن نسبت داد. با توجه به عمق معاني دركتاب هاي مقدس، مفسّران به تحليل محتواي لغات و مفاهيم آن مي پرداختند. اولين مورد مستند تحليل كمّي متون به قرن هجدهم بر مي گردد.
روش تحليل محتوا كه در بررسي محتواي كتاب هاي درسي و حتي كاربردهاي ديگر به كار رفته، در پژوهشهاي مختلفي استفاده شده است. در يكي از پژوهش هايي كه در جنگ جهاني دوم با روش تحليل محتوا صورت گرفت، تحليل گران انگليسي با موفقيت پيش بيني كردند كه آلماني ها داراي موشك وي 2 هستند( كوي(1384)، نقل از جفري هرندي و همكاران، 1387).
در تحقيق ديگر پريسورك[1] و پرو[2] (1975) كتاب هاي درسي تاريخ چند كشور غربي شامل آلمان، فرانسه، انگلستان، پرتغال، سوئيس و شوروي را تحليل كردند و قوم گرايي اين كتاب ها را در معرفي آفريقا، آمريكاي لاتين و آسيا آشكار نمودند (جعفري هرندي و همكاران، 1387).
2-3. تعاريف تحليل محتوا
به عقيده وبر[3] و كريپندورف[4] (2004) تحليل محتوا روشي نظام مند و قابل تكرار است كه به منظور فشرده كردن تعداد بيشتري از كلمات و واژه هاي يك متن به گروه ها و طبقات كوچك تر و بر اساس قواعد مشخص كد گذاري انجام مي شود. اين رويكرد يك روش منظم را جهت اندازه گيري و توجه به تكرار يا فراواني، به منظور شدت و اهميّت كلمات، واژه ها و عبارات يا جملات موجود در متن فراهم مي آورد (نقل از جعفري هرندي و همكاران، 1387).
كرلينجر[5] (1380) تحليل محتوا را روش مطالعه و تجزيه و تحليل ارتباطات، به شيوه نظام دار، عيني و كمّي براي اندازه گيري متغيرها تعريف مي كند. كرلينجر (1380) در تعريفي ديگر، تحليل محتوا را يك روش پژوهشي منظم براي توصيف عيني و كمّي محتواي كتاب ها و متون برنامه درسي و مقايسه ي پيام ها و ساختار محتوا با اهداف برنامه درسي بيان مي كند.
مورگان[6](1993) به نقل از ومبت[7] خاطر نشان مي كند، كه تحليل محتوا، فرايندي بيش از يك بازي ساده شمارش كلمات بوده و فرايندي است كه به معاني، نيّات، پيامدها و محتواي عبارات و واژه ها توجه دارد. به همين علت مثلاً براي توصيف و شرح واقعيت مربوط به واژه ها يا جملات، بايستي بستر و فضاي واقعي كه داده ها در آن شكل گرفته است نيز مورد توجه قرار گيرد. در غير اين صورت كاري نامناسب و ناقص انجام شده است (به نقل از ضيغمي و همكاران، 1387).
شعباني (1380) تحليل محتوا را يك روش علمي براي تشريح و ارزشيابي عيني و منظم پيام هاي آموزشي تعريف مي كند. تحليل محتوا فني است تحقيقي به منظور، توصيف عيني، نظام دار و كمي محتواي بارز ارتباطات (برلسون[8] و لازارسفلد[9]، 1948). وبر (1990) تحليل محتوا را روشي مي داند كه با استفاده از سلسله رويدادها، استنتاج هاي معتبري از متن به دست مي آورد. نيومن[10] (1997) تحليل محتوا را تكنيكي براي گردآوري و تحليل محتواي متن توصيف كرده است. از نظر نيومن منظور از محتوا؛ كلمات، معاني، تصاوير، نمادها، افكار، موضوعات و يا هر پيامي است كه مي تواند موضوع ارتباط باشد.
در تعريف ديگري، ( مين تز[11]1972)، "منظور از تحليل محتوا آن است كه بتوان، يك متن گفته يا نوشته شده را بر اساس خصوصيات زباني، به طور واقع بينانه ( عيني) و سيستماتيك شناخت و از آنها نيز استنتاج هايي درباره مسايل غير زباني يعني خصوصيات فردي و اجتماعي گوينده و نويسنده نمود."
برنارد[12] و برلسون[13] معتقدند كه " تحليل محتوا يك شيوه تحقيقي براي توصيف عيني، منظم و كمّي محتواي آشكار ارتباطات است". همچنين باركوس[14] معتقد است كه " تحليل محتوا عبارت از تحليل كمّي، جامع، دقيق و منظم پيام هاي ارتباطي است (هولستي (1373) به نقل از سليمانپور، 1384). در تعريفي ديگر، تحليل محتوا يك روش پژوهشي منظم براي توصيف عيني و كمّي محتواي كتاب هاي درسي و مقايسه ي پيام ها و ساختار محتوا با اهداف برنامه درسي بيان شده است ( يارمحمديان، 1377). ربر[15] (1985) معتقد است تحليل محتوا يك واژه كلي و در بر گيرنده ي روش هاي گوناگون براي تحليل يك سخنراني، پيام، مقاله، عقايد، احساسات و نظرهاست و اغلب چنين تحليل هايي شامل تعدادي طرح است، كه اكثر از كلمات ويژه مجلات و توضيحات مفيد و مؤثر استفاده مي كنند.
برلسون (1375) نيز تحليل محتوا را فن تحقيق براي توصيف عيني، نظام مند و كمي محتواي آشكار ارتباط مي داند. بر اساس اين تعريف ويژگي هاي تحليل محتوا عبارت اند از: عيني بودن، نظام مند بودن، كمي بودن و آشكار بودن ( واشقاني فراهاني و همكاران( 1382) به نقل از جعفري هرندي، 1375).
2-4. ويژگي هاي تحليل محتوا
صاحب نظران برنامه درسي در مورد تحليل محتوا ويژگي هاي مختلفي بيان كرده اند كه در اينجا به چند مورد اشاره مي شود:
- عيني بودن:[16]اين خصوصيت به استفاده از قواعد و قوانين دقيق و روشن اشاره مي نمايد، به طوري كه اگر محققان ديگر همان محتوا را با همان روش، دوباره تحليل كنند، نتايج مشابهي به دست مي آورند؛ پس نتايج بايد مستقل از تحليل گرها باشد و با تكرار مجدد، همان نتايج به دست آيد. اين ويژگي نشان دهنده ي قابليت بازبيني و بازسازي نتايج است.
- نظام مند بودن:[17]اين خصوصيت بيان مي كند كه تمام عناصر موجود در محتوا بايد بر اساس واحدها و مقوله هايي كه براي بررسي در نظر گرفته شده اند، تحليل شوند و محقق نبايد عناصري را از محتوا به دلخواه كنار بگذارد يا فقط برخي از عناصر را تحليل نمايد.
- آشكار بودن:[18]منظور اين است كه در تحليل محتوا بايد به متن يا پيام آشكار و روشن توجه شود و از هر گونه استنباط شخصي و پيش داوري هاي فردي تحليل گر درباره ي محتوا جلوگيري گردد.
- كمي بودن:[19]اين ويژگي، تحليل محتوا را از يك مطالعه ي معمولي جدا مي كند و جانشين جنبه هاي ذهني و استنباطي بررسي ها و تحليل هاي نظري است كه با مقياس دقيق قابل ارزيابي نيست. مطابق اين ويژگي، تحليل گر بايد معلوم كند چه كلمات، مضامين و نمادهايي بيش از همه و به چه تعداد در متن تكرار شده اند. اين نوع تحليل مشخص مي كند كه ارتباط مفاهيم و عناصر چگونه است و چه عواملي آنها را به هم پيوند مي دهد؟ ( كوي، 1375 و شعباني، 1380).
[1] Preiswek
[2] Perrot
[3] Weber
[4] KirppendroF
[5] Kerlinger
[6] Morgan
[7] vembet
[8] Berelson.B
[9] Lazarsfeld
[10] Neuman
[11] Mayntz.E
[12] Bernard
[13]Berelson.P.
[14] Barcous
[15] Reber
[16] Objectivity
[17] Systematic
[18] Revealed
[19] Quantitaive
پس از پرداخت، لينك دانلود فايل براي شما نشان داده مي شود
پرداخت و دانلود