مباني نظري و پيشينه ارزش ها ( فصل دوم پايان نامه )

دانلود ارزان فايل هاي دانشجويي و دانش آموزي

مباني نظري و پيشينه ارزش ها ( فصل دوم پايان نامه )

۳ بازديد
دسته بندي روانشناسي
فرمت فايل docx
حجم فايل 52 كيلو بايت

پس از پرداخت، لينك دانلود فايل براي شما نشان داده مي شود

پرداخت و دانلود

مباني نظري و پيشينه   ارزش ها ( فصل دوم پايان نامه )

فصل دوم پايان نامه كارشناسي ارشد (پيشينه ي پژوهش)

 

همرا با منبع نويسي درون متني فارسي و انگليسي كامل به شيوه APA  جهت استفاده فصل دو پايان نامه

 

توضيحات نظري در مورد متغير و همچنين پيشينه در مورد متغير مربوطه و متغيرهاي مشابه

 

رفرنس نويسي و پاورقي دقيق و مناسب براي فصل دو پايان نامه

 


منبع :                          دارد (به شيوه APA)

 

نوع فايل:                      WORD و قابل ويرايش

 


قسمتي از مباني نظري متغير:

هنجارهاي يك جامعه در نهايت تجلي ارزش‌هاي آن جامعه است. يعني عقايد مشترك اجتماعي درباره‌ي آنچه كه خوب، درست و مطلوب است. مانند احترام به بزرگتر(بهروان،1374ص 60 و 64).

 

2-15 تعريف مفهوم ارزش:

 ‹‹ ساروخاني: ارزش ها تظاهرات شناختي نيازهاي انساني هستند ، ارزش ها دلالت بر ترجيحاتي دارند كه افراد براي حصول نتايج خاص در زندگيشان و انواع رفتارهاي خاص مشتركا دارا مي باشند ›› (ساروخاني ،1375)

 ‹‹ لاندبرگ[1] : چيزي ارزش دارد يا ارزش است كه مردم براي ابقاء يا افزايش آن كوشش كنند››( لاند برگ 1947: 26)

« ويليامز[2]: ارزش آن چيزي است كه افراد به صورت الزام، عبادت، لذت و... به آن اعتقاد دارند و آنرا مي خواهند» (ويليامز،1956، ص375)

2-16 نظريه ارزشي (تغيير ارزش هاي سنتي) «ديويد رايزمن[3]»:

يكي از نظريه پرادازان امريكايي به نام «ديويد رايزمن» در كتاب خود به نام «انبوه تنها[4]» سير تحول جوامع ودگرگوني هاي آنها را ناشي از تحول ارتباطات و وسايل ارتباطي مي‌داند. وي سير زندگي بشر را به سه دوره تقسيم بندي كرده‌است. وي در اين دوره‌ها، به نقش رسانه‌ها در تغيير سنت‌ها و ايجاد شكاف نسلي اشاره كرده است: دوره اول، دوره سنت راهبر[5] ( انسان از سنت هدايت شده)(جامعه باستاني يا سنتي) است. در اين دوره سنت‌ها فرهنگ را انتقال مي‌دهند و هر نسل پيوند خود با نسل‌هاي پيشين از طريق اشتراك سنت‌ها باز مي‌يابد و همين باعث مي شود كه وحدت و هويت اقوام انساني (نسل هاي انساني) تأمين شود. سنت‌ها به عنوان راه‌ها و شيوه‌هاي عمل و ميراث نياكان، بعدي تقدس آميز دارند و همين امر هر گونه شك و ترديدي در مورد آنها را از بين مي برد. در اين دوره راه‌هاي آينده، همان راه‌هايي است كه نياكان جامعه ما طي قرن ها پيموده‌اند(رابرتسون،1372: 131). به عبارتي در دوران سنت راهبر يك نوع ساخت اجتماعي مبتني بر سنت، رفتار بشر را يكنواخت و قابل پيش بيني مي‌كند و به او آرامش و ثبات مي‌دهد. ارتباطات در اين دوره چهره به چهره است(مهديزاده،1380ص 24)."رايزمن"[6] بر اين باور است كه تربيت فردي در مرحله‌ي نخست، از طريق حماسه ها، افسانه ها و اسطوره‌ها شكل مي‌گيرد كه به صورت شفاهي به فرد منتقل مي‌شود و نقش اين نوع تربيت همزمان، هم سنت‌ها را متذكر مي شود و هم نشان مي دهند چطور قهرمانان بزرگ و استثنايي مي‌توانند، جاودانه شوند(دادگران،1384ص 86). دوره دوم، دوره درون راهبر[7] (جامعه از درون هدايت شده) (جامعه فرد گرايي) است. اين دوره با كاهش تدريجي اهميت سنت‌ها آغاز و باعث كاهش تشابهات در رفتارها و اعمال مي‌شود. در اين دوره همه افراد جامعه از الگوي يكساني در حيات اجتماعي تبعيت نمي‌كنند. همچنين فردگرايي[8] گسترش مي‌يابد و انسان بار مسئوليت و عمل خود را به دوش مي‌گيرد. "رايزمن[9]" اين دوران را دوران التهاب، هراس و سرزنش‌هاي بي‌پايان مي‌داند. (رابرتسون،1372: 131) در اين مرحله، انتقال ميراث فرهنگي، از طريق نوشتار به ويژه چاپ و مكتوبات كه انگاره هاي فردي را رواج مي‌دهند، انجام مي‌گيرد. در حالي كه اسطوره‌ها و حماسه‌ها با حلقه زدن بر گرد اجاق قبيله بازگو مي‌شد و سينه به سينه از نسلي به نسل ديگر منتقل مي‌شد. نسل از درون هدايت شده كتاب خود را در انزوا و در خلوت و يا در گوشه اي از اتاق خود مي خواند(دادگران،1384،ص 86).

دوره سوم، دوره‌ي دگر ‌راهبر[10] (از برون هدايت شونده)(جامعه مصرف و فراواني):است كه دوران ظهور وسايل ارتباط جمعي است و پديده‌هايي چون هدايت از راه دور، بت‌واره پرستي، شيء سروري و بحران هويت از ويژگي‌هاي آن است. اين دوره عده‌اي با استفاده از قدرت جادويي وسايل ارتباط جمعي، توده‌ها را تحت تأثير قرار مي‌دهند و الگوهاي خاص فكري و اجتماعي خود را القا مي‌كنند. انسان در اين دوره در پي امحاي روابط سنتي و پابرجاي خانوادگي، خويشاوندي، همسايگي و وسايل ارتباط جمعي دوستي‌هاي قديم است و در برابر رسانه‌ها و گردانندگان قدرتمند آن و همچنين وسوسه‌هاي ناشي از آن بسيار آسيب پذير است. به زعم «رايزمن[11] »اين دوره در تاريخ انسان با عنوان دور‌ه‌اي ثبت خواهد شد كه در آن رسانه‌ها و گردانندگان آنها الگوهاي حيات اجتماعي را مي‌سازند(رابرتسون،1383: 131). به عبارتي اين دوران ناشي از تمدن ارتباط جمعي و پيدايش ابزارسالاري است. در اين دوره بت‌هاي ذهني جديدي به وجود مي‌آيد كه در انسان موجب از خود بيگانگي مي شود. در اين مرحله فرهنگ بلعيده مي شود(مهديزاده،1380،ص 24). رسانه‌ها افراد را مي سازند، آن‌هم نه در ميان جمع خانواده و يا در گوشه‌ي عزلت، بلكه در ميان گروه دوستان و همسالان. تأثير آموزشي رسانه‌ها در تمام طول حيات انسان تداوم مي‌يابد و رسانه‌هايي مانند تلويزيون، راديو (و تكنولوژي‌هاي نوين ارتباطات و اطلاعات) دائماً افراد كليشه‌اي و متحدالشكل توده را هدايت مي‌كنند و به رفتار آنها نظم مي‌بخشند(دادگران،1384،ص 86و87).

رايزمن(1990) در پژوهشي در خصوص مصرف موسيقي عامه پسند توسط نوجوانان، ويژگي هاي شخصيت دگرراهبر را دقيق تر ساخته است. او با تحليل يافته هاي به دست آمده از گفت و گو با نوجوانان درباره ي استفاده از موسيقي، بين مخاطبان اكثريت و اقليت، نقاط تمايزي را ترسيم كرد، به اين معنا كه دو گروه ياد شده چگونه از موسيقي پاپ استفاده و درباره ي آن گفت و گو مي كنند


[1] lundburg

[2] Williams

[3] David Riesman

[4] Lonely Crowd

[5] Tradition-Direction

[6] David Riesman

[7] Inner-Direction

[8] Individualism

[9] David Riesman

[10] Other-Direction

[11] David Riesman

پس از پرداخت، لينك دانلود فايل براي شما نشان داده مي شود

پرداخت و دانلود

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.