پيشينه تحقيق و مباني نظري اعتياد به موبايل و احساس تنهايي

دانلود ارزان فايل هاي دانشجويي و دانش آموزي

پيشينه تحقيق و مباني نظري اعتياد به موبايل و احساس تنهايي

۶ بازديد
دسته بندي روانشناسي
فرمت فايل docx
حجم فايل 95 كيلو بايت

پس از پرداخت، لينك دانلود فايل براي شما نشان داده مي شود

پرداخت و دانلود

 پيشينه تحقيق و مباني نظري اعتياد به موبايل و احساس تنهايي 

 

در33  صفحه ورد قابل ويرايش با فرمت doc

توضيحات: فصل دوم پايان نامه كارشناسي ارشد (پيشينه و مباني نظري پژوهش)

همراه با منبع نويسي درون متني به شيوه APA جهت استفاده فصل دو پايان نامه

توضيحات نظري كامل در مورد متغير

پيشينه داخلي و خارجي در مورد متغير مربوطه و متغيرهاي مشابه

رفرنس نويسي و پاورقي دقيق و مناسب

منبع :    انگليسي وفارسي دارد (به شيوه APA)

نوع فايل:     WORD و قابل ويرايش با فرمت doc

قسمتي از متن مباني نظري و پيشينه

 

نوجواني به دوره ي گذار از كودكي به بزرگسالي اطلاق مي شود و تقريبا از 12 سالگي آغاز و تا اواخر دهه ي دوم زندگي، يعني رسيدن به رشد جسماني كم و بيش كامل، ادامه مي يابد. طي اين دوره، نوجوان به بلوغ جنسي ميرسد و هويت فردي خود را جدا از هويت خانواده بنا مي نهد(46). والدين اغلب به طوفانها و آشوبهاي فراواني اشاره مي كنند كه در روابط شان با فرزندان نوجوان خود پيدا مي كنند و پژوهشها نيز عمدتا مؤيد اين باور عمومي است. يكي به دو كردن و كلنجار رفتن والدين با فرزندانشان در نوجواني افزايش مي يابد و از احساس صميميت آنها به يكديگر در اين دوره كاسته مي شود. نوجوانان نوعا از والدين كناره مي گيرند و اين اقدامي براي تشكيل و تحكيم هويت فردي ويژه خودشان است(47). تغييرات رخ داده در نوجوان اغلب موجب احساس استرس و اضطراب مي گردد. پرستاران بايد با كليه ي تغييرات فيزيكي و رواني دوران نوجواني و عوامل استرس زاي اجتماعي آشنا باشند(43). تغييرات جسمي، شناختي و اجتماعي نوجوانان تحت تأثير محيط اجتماعي كه در آن قرار دارند شكل مي گيرد. محيط اجتماعي موقعيت ها، فرصت ها، موانع، الگوها و حمايت هايي را براي رشد و تكامل و سلامتي اين افراد مهيا مي كند. نوجوان يك حس طبيعي براي تجربه و استقلال دارد، بنابراين بايد در رابطه با خطراتي كه او را تهديد مي كند آموزش ببيند. مثلا لازم است در رابطه با خطرات موادمخدر، الكل، سيگار، گروههاي ضد اجتماعي و خطر ورود به آنها اطلاعات لازم به وي داده شود(48). خطر ابتلا به اختلالات روان پزشكي در دوره نوجواني بالا است(49). يكي از بحران هاي مهم دوران نوجواني كه سازگاري فرد با محيط را دچار مشكل مي كند، احساس تنهايي است(50). براي بسياري از نوجوانان احساس تنهايي ناشي از مشكلات مربوط به مدرسه، دوستان و همسالان، و خانواده ميتواند به مشكلات جدي تري نظير افسردگي، فكر خودكشي و خشونت منجر شود(51).

روان شناسان اجتماعي از پديده ي احساس تنهايي تعاريف متنوعي به دست داده اند. براي مثال دويونگ گيرلد[1] مي گويد احساس تنهايي دلالت به تجربه اي دارد كه در اثر كمبود تماس هاي اجتماعي، صميميت يا حمايت در روابط اجتماعي ايجاد مي شود. با ديدگاهي روان كاوانه، ساليوان[2] بيان مي كند كه احساس تنهايي تجربه اي است كه در نتيجه ناكامي در رضايت از نيازهاي اساسي انسان در برقراري روابط صميمي و نزديك[3] رخ مي دهد. محققان به نقش تضاد ميان روابط ادراك شده و آرماني اشاره دارند. براي مثال تفاوت ميان دوستاني كه يكديگر را دوست دارند، در مقابل كساني كه كمبودها و نقص هايي در شبكه هاي اجتماعي و روابط شان دارند(52). احساس تنهايي، تجربه عاطفي ناخوشايند و پريشاني روحي مزمني است كه از تعارض هاي ارتباطي بين فردي و كاستي هايي در روابط اجتماعي شخص ناشي مي شود(42).

عليرغم تنوع در تعريف احساس تنهايي پرلمن و پلا[4] چهار خصوصيت مورد توافق محققان درباره ي احساس تنهايي را نام مي برند: 1-احساس تنهايي با نقص هايي در روابط اجتماعي همراه است. 2- دست كم بخشي از آن ذهني و وابسته به انتظارات و ادراكات فرد است. 3- پديده اي ناخوشايند تلقي مي شود. 4- افراد دچار احساس تنهايي برانگيخته مي شوند تا از شدت آن بكاهند. بر اين اساس بوبلي[5] پيشنهاد مي كند كه احساس تنهايي يك مكانيزم «ترغيبي-صميميت» است كه خاستگاه تكاملي و ارزش بقا براي گونه انساني دارد. از اين منظر احساس تنهايي شايد به عنوان يك سائق تجربه شود، شبيه گرسنگي يا تشنگي، كه افراد را به كنش هايي برمي انگيزاند تا نياز به تماس انساني رفع شود. در مورد انسان مراد نياز به داشتن رابطه صرف نيست و مكمل هاي انساني ديگر را نيز طلب مي كند. بديهي است كه اگر فرد از رفع سائقي نااميد بشود، با روش هاي غير اصيل ديگري آن را كاهش خواهد داد. نكته مهم در مورد احساس تنهايي اين است كه پيرامون فرد را انبوهي از افراد آشنا و ناآشنا در برگرفته ولي به هر دليل از ارتباط  با آنها راضي نيست و آنچه را كه فرد در روابطش از آنها توقع دارد، برآورده نمي كنند. فرد با آنها به شكل زباني گفت و گو دارد ولي به لحاظ ذهني و عاطفي خلاءهاي او را پر نمي كند. بنابراين مي توان در ميان انبوه جمعيت(درخيابان، مهماني، بازار، فروشگاه هاي بزرگ و حتي كنار همسر) نيز احساس تنهايي كرد و اين حالت زماني دست مي دهد كه روابط، انتظارها را برآورده نكند(52). احساس تنهايي، فاصله و شكاف بين آرمان هاي فرد (آن چه مي خواهد) و دستاوردهاي او (آن چه به دست آورده است) در روابط و صميميت هاي بين فردي است؛ هرچه اين فاصله بيشتر باشد، اين احساس بيشتر است(9)


[1] Doyeong gyrld

[2] Sullivan

[3] intimacy

[4] Perelman and pla

[5] Bublé


پس از پرداخت، لينك دانلود فايل براي شما نشان داده مي شود

پرداخت و دانلود

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.