دسته بندي | روانشناسي |
فرمت فايل | docx |
حجم فايل | 95 كيلو بايت |
پس از پرداخت، لينك دانلود فايل براي شما نشان داده مي شود
پرداخت و دانلود
مباني و پيشينه نظري عزت نفس
در 34 صفحه ورد قابل ويرايش با فرمت doc
توضيحات: فصل دوم پايان نامه كارشناسي ارشد (پيشينه و مباني نظري پژوهش)
همراه با منبع نويسي درون متني به شيوه APA جهت استفاده فصل دو پايان نامه
توضيحات نظري كامل در مورد متغير
پيشينه داخلي و خارجي در مورد متغير مربوطه و متغيرهاي مشابه
رفرنس نويسي و پاورقي دقيق و مناسب
منبع : انگليسي وفارسي دارد (به شيوه APA)
نوع فايل: WORD و قابل ويرايش با فرمت
از نيازهاي اساسي انسان نياز به ارزشمندي است كه گاهي با اصطلاحاتي چون « احترام به خود » و « عزت نفس » نيز از آن ياد مي شود . احساس ارزش، بخشي از خود پنداشت فرد بوده و شامل تصويري كه او از خودش در ذهن دارد و احساسي كه نسبت به خود دارد و درجه پذيرش وتاييد شخص نسبت به خويشتن ميباشد (شيهان[1]، 1998 ) كودكان از زماني كه بسيار خردسالاند شروع به ساختن تصويري از خود مي كنند . به طور كلي اين تصوير به خود پنداشت كودك اشاره دارد و به طور عمده بر شيوهاي مبتني است كه افراد مهم زندگي كودك با او رفتار ميكنند. اين افراد به وسيله پاسخها و واكنشهايشان به كودك اطلاعاتي در مورد خويش و رفتارهايش ميدهند. در نتيجه كودك نگرش مثبت و منفياي در مورد خود بدست ميآورد . در همين راستا گلدارد (1998، ترجمه برآبادي 1381) معتقد است كه تصويري كه كودك از خودش دارد خودپنداشت او است اما ارزشي كه او بر اين تصوير مي گذارد ميزان عزت نفس او را مشخص مي كند. بنابراين عزت نفس نشانگر ميزان ارزشي است كه كودك براي خودش قايل است از خصو صيات كساني كه دچار مشكلات روانياند اين است كه آنها خود را افرادي كم ارزش و حقير ميدانند. آنها خود را دوست ندارند و به خود احترام نمي گذارند. اگر چنانچه موفقيتي به دست آورند آن را به حساب شانس و يا سخاوت ديگران مي گذارند و استعدادهاي خود را در اين امر دخيل نميدانند. در عين حال شكستهاي خود را كه گاهي هم ساخته خيال خود آنهاست بزرگ مي كنند و براي اثبات اين نظر دلايل و شواهد بسياري ميآورند. در واقع عزت نفس آنها در سطح پاييني قرار دارد( آبتين، 1374).
عزت نفس[2] به عنوان ارزيابي فرد از ارزشمندي خويش تعريف ميشود (روزنبرگ[3]، 1979). با بياني دقيقتر، عزت نفس بعد ارزيابانه «خود» است، كه درآن فرد به صورت پديدارشناسانه تواناييها، صفات و قابليتهاي خود را ارزيابي ميكند و نگرشي مبني برتأييد يا عدم تاييد خود را شكل ميدهد (اپنشاو، توماس و رولنز[4]، 1981). از مقياسهاي عزت نفس به منظور پيشبيني و تبيين پديدههاي رفتاري بسيار زيادي استفاده شده است و اين خود نشان از نقش مركزي اين سازه در نظريه و تحقيق روانشناسي دارد (شاهاني ، ديپ بوي و فيليپس[5]، 1990). به عنوان نمونه تحقيقات نشان از رابطه بين سطح عزت نفس و افسردگي (هارتر[6]، 1993)، تنهايي و طرد شدن از سوي همسالان(ايست، هس و لرنر[7]، 1987)، موفقيت تحصيلي (هتي[8]، 1992) و بسياري از نشانگرهاي سلامت روان، از جمله بهزيستي شخصي (مايرز و دينر[9]، 1996)، بهزيستي اجتماعي (جوشنلو، رستمي و نصرتآبادي، 1385؛ جوشنلو، نصرت آبادي و جعفري كندوان، 1386)، بهزيستي فضيلتگرا (جوشن لو و رستگار، 1386)، و بهزيستي روانشناختي (پارادايز و كرنيس[10]، 2002) دارد.
عزت نفس به عنوان ارزيابي فرد از ارزشمندي خويش تعريف ميشود (روزنبرگ، 1979). با بياني دقيقتر، عزت نفس بعد ارزيابانه «خود» است، كه درآن فرد به صورت پديدارشناسانه تواناييها، صفات و قابليتهاي خود را ارزيابي ميكند و نگرشي مبني برتأييد يا عدم تاييد خود را شكل ميدهد (اپنشاو، توماس و رولنز، 1981). از مقياسهاي عزت نفس به منظور پيشبيني و تبيين پديدههاي رفتاري بسيار زيادي استفاده شده است و اين خود نشان از نقش مركزي اين سازه در نظريه و تحقيق روانشناسي دارد (شاهاني ، ديپ بوي و فيليپس، 1990). به عنوان نمونه تحقيقات نشان از رابطه بين سطح عزت نفس و افسردگي (هارتر، 1993)، تنهايي و طرد شدن از سوي همسالان (ايست، هس و لرنر، 1987)، موفقيت تحصيلي (هتي، 1992) و بسياري از نشانگرهاي سلامت روان، از جمله بهزيستي شخصي (مايرز و دينر، 1996)، بهزيستي اجتماعي (جوشنلو، رستمي و نصرتآبادي، 1385؛ جوشنلو، نصرت آبادي و جعفري كندوان، 1386)، بهزيستي فضيلتگرا (جوشن لو و رستگار، 1386)، و بهزيستي روانشناختي (پارادايز و كرنيس، 2002) دارد.
[1] . Sheehen
[2]. self-esteem
[3]. Rosenberg
[4]. Openshaw, Thomas, Rollins
[5]. Shahani, Dipboyer, Philips
[6]. Harter
[7]. East, Hess, Lerner
[8]. Hattie
[9]. Myers, Diener
[10]. Paradise, Kernis
پس از پرداخت، لينك دانلود فايل براي شما نشان داده مي شود
پرداخت و دانلود