مباني نظري و پيشينه يادگيري خودتنظيمي (فصل دوم پايان نامه)

دانلود ارزان فايل هاي دانشجويي و دانش آموزي

مباني نظري و پيشينه يادگيري خودتنظيمي (فصل دوم پايان نامه)

۵ بازديد
دسته بندي روانشناسي
فرمت فايل docx
حجم فايل 81 كيلو بايت

پس از پرداخت، لينك دانلود فايل براي شما نشان داده مي شود

پرداخت و دانلود

مباني نظري و پيشينه يادگيري خودتنظيمي (خود نظم داده شده)

در 80 صفحه ورد قابل ويرايش با فرمت docx

توضيحات: فصل دوم پايان نامه (پيشينه و مباني نظري پژوهش)

همراه با منبع نويسي درون متني به شيوه APA جهت استفاده فصل دو پايان نامه

توضيحات نظري كامل در مورد متغير

پيشينه داخلي و خارجي در مورد متغير مربوطه و متغيرهاي مشابه

رفرنس نويسي و پاورقي دقيق و مناسب

منبع :  فارسي وانگليسي دارد (به شيوه APA)

نوع فايل: WORD و قابل ويرايش با فرمت docx

قسمتهايي از متن مباني نظري و پيشينه

خودتنظيمي در يادگيري از مقوله هايي است كه به نقش فرد در فرايند يادگيري توجه دارد. اين سازه ابتدا در سال 1967 توسط بندورا مطرح شد(كديور،1380)و اصطلاح  يادگيري خودتنظيمي از 1980 رايج شد. اين اصطلاح بر خودمختاري و مسئوليت پذيري دانشجويان براي پيشبرد يادگيري خودشان تأكيد مي كند (پاريس[1]، 2003) (به نقل از نيكدل، 1385). خود تنظيمي فرايندي است كه در آن دانــــش آموز هدف هايي را براي يادگيري خود بر مي گزيند،سپس مي كوشد تا شناخت ، انگيزش و رفتار خود را كنترل و تنظيم نمايدو بر آن نظارت كند. خودتنظيمي شامل يك رهبري شناختي است كه مستلزم عواملي است از قبيل: انطباق ها و تصميم گيري هاي مداوم، آگاهي براي كسب برداشتي معتبر و هوشمند از موقعيت و آمادگي براي بازتاب آنچه در فعاليتهاي تحصيـــــلي و به طــور كلي در زندگي، بايد انجــــام شود، آنچه انجام مي شود، و آنچه انجام شده است. اكتساب اين مهارت لزوماً با رشد طبيعي مرتبط نيست و همانند ديگر تواناييها يا ظرفيتها، بايد بطور آشكار آموخته شود (زيمرمن و شانك[2] 1994 به نقل از ليزراگا[3]، 2003)( نيكدل ،1385)

به باور زيمرمن (1999) يادگيرندگان مستقـــل نياز به توجه كمتـري از طرف معلمـــان دارند. آنها مي دانند چگونه راهبردهاي يادگيري را به كار گيرند، آنها از توانايي هايشان در حيطه هاي خاص ، ادراكاتي دارند و خود را متعهد و ملتزم به رسيدن به اهداف تحصيلي شان مي دانند. اين دانشجويان اراده دارند و به همين دليل مي توان آنها را يادگيرندگان خود تنظيم ناميد (كارشكي ومحسني، 1391).

خودتنظيمي فرآيند ارزشمندي است زيرا بر اين كه چگونه «خود» عامل ايجاد اهداف يادگيري و نيز انتخاب راهبردها مي شود و نيز اين كه چگونه برداشت هر فرد از خود وتكليف بر كيفيت يادگيري متعاقب آن تاثير مي گذارد، تاكيد مي كند(پاريس ، 2003)

خودتنظيمي سه ويژگي اساسي دارد: 1- آگاهي از تفكر  2- كاربرد راهبردها   3- انگيزش مداوم. آگاهي از تفكر سنجش از خودتنظيمي است كه شامل انديشيدن و تحليل موثر يك فرد از عادتهاي تفكر خود است. كاربرد راهبردها شامل خزانه رو به رشد راهبردهاي فرد براي يادگيري، مطالعه، كنترل هيجانات، پيگيري اهداف و كاربرد اين راهبردها است.

انگيزش مداوم سومين ويژگي يادگيري خود تنظيمي است زيرا يادگيري نيازمند انتخاب و تلاش مداوم است. (پاريس، 2003)

يادگيرنده هاي خودتنظيم راهكارهاي شناختي مناسب را به كار مي گيرند و از نظر تحصيلي انگيزه لازم را دارند. دانشجوياني كه در يادگيري خود تنظيمي فعالند از راهكارهاي شناختي يادگيري از قبيل تكرار منظم، بسط و سازماندهي يادگيري، مديريت بر زمان و برنامه ريزي زماني، هدف گذاري كنترل خود و خود ارزيابي نسبت به ديگران برتري دارند. (اشنايدر و ديگران[4]، 1989، به نقل از غلامي 1383).

2-2-1-  مولفه هاي خودتنظيمي

يكي از مسائل مهم در بررسي يادگيري خودتنظيمي، اختلاف نظر در نوع مولفه هاي تشكيل دهنده آن است. بعضي ازنظريه ها ، به تفكيك و طبقه بندي راهبردهاي خاص يادگيري به عنوان مولفه هاي  تاكيد مي كنند(مانند پينترچ ،1999) ، براي بعضي نيز ، مولفه هاي انگيزشي و خودتعيين گرانه خودتنظيمي مهم است مانند طرفداران نظريه خودتعيين گري و براي برخي ديگر از نظريه هاي جديدتر ، يكپارچه كردن مولفه هاي شناختي ، انگيزش ، عاطفي و محيطي (مانند پينتريچ ،2004) و يا فرايندهاي چرخه اي خودتنظيمي (مانند زيمرمن ،1999) مهم مي باشد.

پينتريچ (1999) در تحقيقي با هدف بررسي نقش باورهاي انگيزشي در بهبود و تقويت خودتنظيمي  ،مولفه هايي را نيز مطرح مي كند. او معتقد است در اكثر الگوها يكي از جنبه هاي مهم، كاربرد راهبردهاي شناختي و فراشناختي گوناگون توسط دانشجويان براي كنترل و تنظيم يادگيري شان است . الگوي  او شامل سه دسته كلي راهبرد است: راهبردهاي شناختي ، راهبردهاي خوتنظيمي براي كنترل شناخت (فراشناخت) و راهبردهاي مديريت منابع.

 


[1]- paris

[2]- Shank

[3]- Lizarragga

[4]- Ashnider

 

پس از پرداخت، لينك دانلود فايل براي شما نشان داده مي شود

پرداخت و دانلود

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.