مباني نظري و پيشينه ماهيت يادگيري

دانلود ارزان فايل هاي دانشجويي و دانش آموزي

مباني نظري و پيشينه ماهيت يادگيري

۸ بازديد
دسته بندي روانشناسي
فرمت فايل docx
حجم فايل 64 كيلو بايت

پس از پرداخت، لينك دانلود فايل براي شما نشان داده مي شود

پرداخت و دانلود

مباني نظري و پيشينه ماهيت يادگيري(فصل دوم پايان نامه)

رفتار گرايان يادگيري را «تغيير در رفتار قابل مشاهده و اندازه گيري» تعريف كرده اند، ولي از ديدگاه گشتالت، يادگيري عبارت از «كسب بينش هاي جديد يا تغيير در بينش هاي گذشته» است. چنان كه ملاحظه مي شود، تعريف هاي يادگيري با نگرش فلسفي به تعليم و تربيت و روان شناسي تربيتي، ارتباط مستقيم يا غير مستقيم دارد. يادگيري با هر بينشي كه تعريف شود، اساس رفتار انسان را تشكيل مي دهد و نخستين صفت مشخص آن تغيير است. تغييري كه به تدريج رخ مي دهد، نسبتاً ثابت و پايدار است و بر اثر تجربه حاصل مي شود. از طريق يادگيري، فرد با محيط خود آشنا مي شود، در مقابل محيط مقاومت مي كند، محيط را تغيير مي دهد، براي تأمين احتياجات خود از آن استفاده مي كند، گاهي تحت تأثير آن قرار مي گيرد و زماني خويشتن را با آن منطبق و سازگار مي سازد. در واقع يادگيري فرآيندي است كه طي آن رفتار موجود زنده، بر اثر تجربه،

تغيير يابد(شعباني،1384).

جامع ترين تعريفي كه تا كنون از يادگيري ارائه شده تعريف هيلگارد[1] و ماركوييز[2] است. در اين تعريف يادگيري عبارت است از:« فرآيند تغييرات نسبتاً پايداركه در رفتار بالقوه ي فرد بر اثر تجربه ايجاد مي شود». اين تعريف نسبت به تعاريف ديگر رجحان و برتري خاصي دارد؛ زيرا ديدگاهي جديد از فرآيند يادگيري ارائه داده است و اين ديدگاه جديد را مي توان در مفاهيمي همچون فرآيند، تغيير[3]، نسبتاً پايدار، رفتار بالقوه و تجربه[4]  جستجو كرد(اكبري شلدرّه اي و همكاران،1390).

يادگيري به طور كلي فعاليتي دگرگون‌ساز است؛ كه افراد را براي مقابله با رويدادها و سازش با محيط آماده مي‌سازد و در موقعيت هاي مختلف و در اكثر سطوح زندگي حيواني از بازتاب هاي شرطي جانوران پست تا فرايندهاي پيچيده‌ شناختي افراد آدمي رخ مي‌دهد. آزمايش هاي گوناگون پژوهشگران و زيست‌شناسان درباره گونه‌هاي جانداران در رده‌هاي بسيار پايين نشان داده است كه محرك هاي معيني در شرايط خاصي موجب تغيير رفتار آن ها مي‌شوند. انسان كه كامل ترين و پيشرفته‌ترين موجود كره زمين است. هنگام تولد ناتوان‌ترين و درمانده‌ترين آن هاست و با بيشترين استعدادها براي يادگيري قادر است از تجربه‌هاي خود به بهترين وجه سود جويد و پاسخ ها و تجربه‌هاي آموخته او مهم ترين اندوخته‌هاي رفتاريش را تشكيل مي‌دهند. يادگيري در واقع هم يك رشته فرايند است و هم فرآوردۀ تجربه‌ها. بعضي از فرايندهايي كه در داد و ستد بين موجود آدمي و محيط انجام مي‌گيرد عبارتند از احساس و ادراك، يادآوري، نمادسازي، انديشه‌هاي مجرد و تخيلي و سرانجام رفتار. يادگيري را نبايد منحصراً به صورت پيشرفت هاي مواد درسي كه در كانون هاي آموزشي انجام مي‌شود تصور نمود. وقتي كودكي بتواند توپي را بگيرد يا آن را پرتاب كند، راه برود، حرف بزند، يا آنكه نوجواني دوچرخه ‌سواري و موتور سواري كند و يا وقتي مادري از نوع گريه كودك خود به نياز خاص يا ناراحتي او پي ببرد، در همه اين حالت ها بي‌شك امر يادگيري به وقوع مي‌پيوندد. گرچه گروهي از افراد به سبب آن كه اين گونه رفتارها با درس و مدرسه سر وكار ندارند آنها را يادگيري نمي‌دانند. يادگيري در حقيقت داراي مفهوم بسيار گسترده‌اي است كه در قالب هاي دگرگوني، عادت شكني، ايجاد علاقه، نگرش هاي نو، درك ارزش، ذوق و سليقه و پيشداوري يا حب و بغض پديدار مي‌شود. همچنين، شيوه تركيب و كاربرد معلومات در استدلال، ‌تفكر، نظريه‌پردازي، حل مسئله، احساس و عواطف عميق انساني، خودشناسي و دگرگوني هايي كه در كل شخصيت به وجود مي‌آيند همه از يادگيري مايه مي‌گيرند(پارسا،1376).

 


[1]-Hilgard

[2]-Marquiz

[3]-modification

[4]-potential behavior & experience

پس از پرداخت، لينك دانلود فايل براي شما نشان داده مي شود

پرداخت و دانلود

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.