مباني نظري و پيشينه پژوهش فراشناخت (فصل دوم)

دانلود ارزان فايل هاي دانشجويي و دانش آموزي

مباني نظري و پيشينه پژوهش فراشناخت (فصل دوم)

۶ بازديد
دسته بندي آزمون ارشد
فرمت فايل docx
حجم فايل 122 كيلو بايت

پس از پرداخت، لينك دانلود فايل براي شما نشان داده مي شود

پرداخت و دانلود

مباني نظري و پيشينه پژوهش فراشناخت (فصل دوم)

در 25صفحه ورد قابل ويرايش با فرمت docx

توضيحات: فصل دوم پايان نامه كارشناسي ارشد (پيشينه و مباني نظري پژوهش)

همراه با منبع نويسي درون متني به شيوه APA جهت استفاده فصل دو پايان نامه

توضيحات نظري كامل در مورد متغير

پيشينه داخلي و خارجي در مورد متغير مربوطه و متغيرهاي مشابه

رفرنس نويسي و پاورقي دقيق و مناسب

منبع : انگليسي وفارسي دارد (به شيوه APA)

نوع فايل:  WORD و قابل ويرايش با فرمت docx

قسمتي از متن مباني نظري و پيشينه

 فراشناخت واژه‌اي است كه به صورت «شناختنِ شناختن» و يا « دانستنِ دانستن» تعريف شده است. تاملي كه انسان بر روي فرايندهاي ذهني خود مي‌كند، و انديشيدن درباره تفكر را فراشناخت مي‌نامند. اين مفهوم از مفاهيم نظريه ذهن به شمار مي‌آيد، كه به صورت عمومي داراي دو مولفه است: يكي دانش درباره شناخت، و ديگري قاعده بخشيدن به شناخت. كودك انسان تا پيش از دبستان هنوز مجهز به فراشناخت نيست و توانايي دركِ نظر و افكار و احساسات ديگران را ندارد، از چهار سالگي به بعد است كه مي‌فهمد كه افكار و باورهاي ديگران بر رفتارشان تاثير مي‌گذارد و اين‌كه حتي ممكن است آن‌ها از واقعيت به دور نيز باشد. بيماران مبتلا به اوتيسم فاقد نظريه ذهن مي‌باشند، آدم‌ها را به مانند هر نوع شي ديگري مي‌بينند، در نتيجه به دنياي درون خود پناه مي‌برند(هيليگارد و اتكينسون ، 1392) فراشناخت را مي توان به سه حيطه به  و فراشناخت را مي توان به سه حيطه دانش فراشناختي ، تجربه فراشناختي و راهبردهاي فراشناختيتقسيم كرد. دانش فراشناختي به باورها و نظريه هايي اطلاق مي شود كه افراد درباره تفكر خود دارند. تجربه هاي فراشناختي شامل ارزيابي ها و احساس هايي است كه افراد در موقعيت هاي مختلف درباره ي وضعيت رواني خود دارندو راهبردهاي فراشناختي پاسخهايي هستند كه براي كنترل و تغيير تفكر به كار گرفته مي شوند و به خودتنظيمي هيجاني و شناختي كمك مي كنند (ولز ،1390). 

درمان فراشناختي پيشرفت جديدي در درك علل مشكلات بهداشت رواني و درمان آن‌ها است. اين رويكرد براساس نظريه‌ي بنيادي كاركرد اجرايي خود نظم‌بخش (ولز و ماتيوس، 1994، 1996؛ ولز ، 2000) استوار است.اين رويكرد ابتدا در مورد اختلال اضطراب فراگير به‌كار برده شد و بعد به‌عنوان يك رويكرد درماني كلّي گسترش يافت. يكي از ويژگي‌هاي اختلال‌هاي روان‌شناختي نظير اضطراب يا افسردگي آن است كه تفكّر دچار سوگيري و كنترل آن دشوار مي‌شود و همين امر موجب بدتر شدن و تداوم ناراحتي هيجاني مي‌شود. اكثر بيماران گزارش مي‌نمايند كه احساس مي‌كنند كنترلي برافكار و رفتارشان ندارند. يك خصيصه‌ي مهم ديگر اختلال‌هاي روان‌شناختي آن است كه الگوهاي تفكّر و توجّه شخص بر خود و موضوعات تهديدكننده متمركز مي‌شود. درمان فراشناختي بر تغيير اين الگوهاي تفكّر تأكيد مي‌كند و آن را بسيار مهم مي‌داند. رويكرد فراشناختي اين الگوهاي تفكّر و توجّه را «سندرم شناختي-توجّهي» مي‌نامند. اين الگو شامل نگراني، انديشناكي، توجّه تثبيت شده و راهبردهاي خودتنظيمي يا رفتارهاي مقابله‌اي ناسازگارنه‌اي است كه فرد آن‌ها را مفيد مي‌داند، امّا نتيجه‌ي معكوس دارند و به تداوم مشكلات هيجاني منجر مي‌شوند. سندرم شناختي- توجّهي توسط فراشناخت‌ها كنترل مي‌شود و حذف آن از طريق كمك به بيمار در كسب راه‌هاي جديد براي كنترل توجّه، برقراري رابطه با افكار و باورهاي منفي، و تغيير باورهاي فراشناختيايجادكنندهالگوهاي تفكّر ناسازگارانه ضروري است.
نظريه‌ي فراشناختي بر اين اصل استوار است كه بر خلاف شباهت‌هاي بنيادي در مكانيزم‌هاي آسيب‌شناختي در ميان اختلال‌هاي روان‌شناختي، هر اختلال محتواي خاص خود را درسطوح شناختي و فراشناختي دارد. براي مثال اختلال اضطراب فراگير، شامل باورهاي منفي درباره‌ي كنترل‌ناپذيري و خطر نگراني است. در حالي كه اختلال وسواس فكري و عملي، شامل باورهاي فراشناختي منفي درباره‌ي معني و قدرت افكار مزاحم است. درمان فراشناختي از لحاظ تأكيد بر نقش اختلال يا سوگيري در تفكّر در ايجاد و تداوم اختلال‌هاي هيجاني در زمره‌ي رويكردهاي شناختي- رفتاري قرار مي‌گيرد. امّا از لحاظ بنيان‌هاي نظري و مفهومي، مدل‌هاي ويژه‌ي اختلال، تأكيد بر فرايندها و دانش فراشناختي و بسياري از فنون مورد استفاده با درمان‌هاي شناختي سنّتي تفاوت عمده‌اي دارد. باورهايي كه در درمان فراشناختي حايز اهميّت اند، شناخت‌هاي معمولي مورد توجّه درمان‌هايي شناختي- رفتاري نيستند، بلكه باورهاي فرد درباره‌ي تفكّر يعني باورهاي فراشناختي هستند.

...

 

2-14-پيشينه هاي پژوهش

فراشناخت از جمله سازههايي ميباشد كه پژوهشهاي بسياري را در حوزه روانشناسي و تعليم و تربيت برانگيختهاند. تحقيقات گوناگون به بررسي رابطه اين سازه، با عوامل مرتبط با فرايند ياددهيـيادگيري پرداختهاند، و بر ارتباط آن با فعاليتهاي كلاسي و پيشرفت تحصيلي تمركز داشتهاند. به نحوي كه بيشتر اين پژوهشها تأثير آموزش مهارتهاي فراشناختي را بر اجزاء اين فرايند در رأس اهداف پژوهشهاي خود قرار دادهاند. از ديگر مسائل مورد پژوهش، تأثير شرايط و ويژگيهاي محيطي و فرهنگي و همينطور متغييرهاي اجتماعي بر عملكرد آموزشي دانشآموزان بوده است هرچند كمتر تحقيقي به بررسي فراشناخت، و عوامل محيطي، به صورت مجموعهاي مرتبط با يكديگر، پرداخته است، اما با جمع بندي از تحقيقات گوناگون كه هركدام از زاويهاي به بررسي اينمتغيرها پرداخته اند مي توان ارتباط و تأثير متقابل آنها را دريافت. در اينجا به گوشهاي از پژوهشهاي صورت گرفته در اين زمينهها اشاره مي شود.

الف) پژوهش هاي انجام شده در خارج از كشور:

مطالعاتي وجود دارد كه نشان مي دهد بين تفاوت هاي جنسيتي،فرهنگي وسبك هاي يادگيري از يك سو و ميزان آگاهي هاي فراشناختي دانش آموزان،از سوي ديگر رابطه وجود دارد(كاروجسوب ،1997،ترنو 1993).

- ردر[1] اعتقاد دارد كه بسياري از عملكرد هاي فراشناختي ما بطور نا آموخته ،بر اثر تعامل با مسايل و محيط ،رشد مي كند.داركين[2] (2004)دريافت كه آگاهي ها فراشناختي در دوره هاي متوسطه و دانشگاه،به خاطر تمركز زياد برمحتوا و عدم آموزش راهبردهاي فراشناختي در يادگيري،كمتر رشد مي كند .

-بلاك(2004)به اين نتيجه رسيد كه تاخير در آموزش آگاهي هاي فراشناختي مشكلاتي رابراي فرا گيران به وجود مي آورد.

 


3-Reder

4-Darkin

...

پس از پرداخت، لينك دانلود فايل براي شما نشان داده مي شود

پرداخت و دانلود

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.