مباني نظري و پيشينه تحقيق سبك هاي حل مساله (فصل دوم پايان نامه )

دانلود ارزان فايل هاي دانشجويي و دانش آموزي

مباني نظري و پيشينه تحقيق سبك هاي حل مساله (فصل دوم پايان نامه )

۶ بازديد
دسته بندي روانشناسي
فرمت فايل docx
حجم فايل 54 كيلو بايت

پس از پرداخت، لينك دانلود فايل براي شما نشان داده مي شود

پرداخت و دانلود

مباني نظري و پيشينه تحقيق سبك هاي حل مساله ( فصل دوم پايان نامه ) در 15 صفحه ورد قابل ويرايش با فرمت doc

 

 

 

توضيحات: فصل دوم پايان نامه كارشناسي ارشد و دكترا (پيشينه و مباني نظري پژوهش)

 

  • همرا با منبع نويسي درون متني به شيوه APA جهت استفاده فصل دو پايان نامه
  • توضيحات نظري كامل در مورد متغير
  • پيشينه داخلي و خارجي در مورد متغير مربوطه و متغيرهاي مشابه
  • رفرنس نويسي و پاورقي دقيق و مناسب
  • منبع :                           دارد (به شيوه APA)
  • نوع فايل: WORD و قابل ويرايش با فرمت doc

 

قسمتي از مباني نظري متغير:

 

 حل مسئله به فرايندي شناختي و رفتار ابتكاري فرد اطلاق مي شود كه فرد از طريق آن مي خواهد راهبردهاي مؤثر و سازش يافتة مقابله اي خود را در مقابل مشكلات روزمره تعيين، كشف يا ابداع كند (آقايوسفي و شريف، 1390). همچنين، حل مسئله، تفكر و رفتار فرد براي تضمين رسيدن به پيامدهاي مطلوبي است كه جست وجو مي كند (ايساكسن و آرت، 2011).

 

بشر همواره براي حل مسائل خود از زمان هاي گذشته به صورت ناخواسته از فرآيند حل مسأله استفاده نموده است، اما تاريخ مدون و علمي حل مسأله به پيشرفت روانشناسي نوين گره خورده است زيرا اولين بار روانشناسان براي حل مسائل مرتبط با علوم روانشناسي از تكنيك حل مسأله استفاده نموده اند. مثلا گشتالت روانشناس آلماني از اين روش براي توسعه و پيشرفت مطالعات خود استفاده مي نمود (ماير، 2009). امروزه روش هاي مختلفي براي استفاده از تكنيك هاي حل مسأله توسط روانشناسان پيشنهاد شده است. مسأله يابي به روش روانشناسان درون گرا مسأله يابي به روش رفتار گرايان مسأله يابي به شيوه تجربي و استفاده از مدل هاي رايانه اي از جمله روش هاي حل مسأله است. در آمريكا كاربرد حل مسأله به خصوص در قلمرو علوم طبيعي بسيار وسيع است. تلاش انديشمندان اين بخش از جهان منجر به ظهور تئوري هاي جهاني در اين خصوص شده است. در اين تئوري ها به جاي اين كه به كاربرد حل مسأله در حوزه هاي مختلف (تجربي، روانشناسي، و ...) تأكيد شود به كاربرد اين دانش در تخصص هاي گوناگون تأكيد شده است (چايس،2008).

 

مفهوم حل مسئله

 

امروزه به رغم ايجاد تغييرات عميق فرهنگي و تغيير در شيوه زندگي و تجددگرايي، بسياري از افراد از رويارويي با مسائل زندگي فاقد توانايي هاي لازم و اساسي هستند و همين امر آنان را در مواجهه با مشكلات و مسائل روزمره زندگي ناتوان و آسيب پذير ساخته است. پژوهش هاي بي شماري نشان داده اند كه بسياري از مشكلات بهداشتي و اختلالات رواني، عاطفي، ريشه هاي رواني- اجتماعي دارند. حل مسئله يكي از مهمترين فرآيندهاي تفكر است كه به افراد كمك مي كند تا مقابله موثري با مشكلات و چالش هاي زندگي داشته باشند و در سلامت رواني و اجتماعي افراد نقش مهمي بازي مي كند. انسان ها براي مقابله سازگارانه با موقعيت هاي تنش زا و كشمكش هاي زندگي، نياز به آموختن برخي مهارت ها دارند (كلينكه، 2010). هدف از ارائه اين مهارت، كمك به افراد در جهت شناخت هرچه بهتر خود، برقراري روابط بين فردي مناسب و موثر، كنترل هيجانات، مديريت داشتن بر شرايط تنش زا و حل كردن مسائل و مشكلات افراد است. در سايه تامين چنين هدفي، توانايي هاي رواني- اجتماعي افراد افزايش پيدا مي كند. يك عامل مهم ديگر كه به هنگام رويارويي با مسائل، توجه بدان ضروري است، آگاهي از فرآيند حل مسئله است. واقعيت اين است كه بسياري از ما انسان ها نمي دانيم چگونه بايدبا مشكلات مقابله كنيم. به عبارت ديگر، راهكار مشخصي براي حل مسأله خود نداريم. روانشناسان معتقدند كه حل مسئله، يك فرايند است و اگر فرد بخواهد برخورد درستي با مسئله خود داشته باشد بهتر است مراحلي را در اين فرآيند طي كند (امامي نائيني، 1391).


 


 

 Mayer

 

 Introspection

 

 Behaviorism

 

 Experiment

 

 Computer Modeling

 

 Chase,R.L


فرآيند حل مسئله

 

فرآيند حل مسئله يك نگرش كلي به مسئله و مشكل است. اين فرآيند چند مرحله اي موجب ميشود كه خود از تمايل به يافتن راه حلهاي ناگهاني و سريع صرف نظر كرده و مراحل ساختار يافته و هدفمند را دنبال كند. اين مرحله خودشامل چند گام است. در اولين گام از اين مرحله، فرد بايد درباره مشكل خود فكر كند و دريابد كه مشكل او چيست؟ و پس از آن بايد در مورد مشكل خود به خوبي فكر كند و دريابد كه چه عواملي باعث ايجاد آن شده اند، مشكل از چه زماني شروع شده و دليل آن چه بوده. در اين مرحله مشكل بايد به صورت دقيق مشخص شود. بنابراين براي رسيدن به يك تعريف مناسب از مسئله: الف) صورت مسئله بايد نوشته شود. اگر وقت داشته باشيم بهتر است تعريف مسئله را بنويسيم. در صورتي كه تعريف نوشته شود، كمك ميكند كه واضح و دقيق فكر كنيم و تعهدات خود را قوت بخشيم ؛ راحت تر و مؤثرتر ارتباط برقرار كنيم و سوابقي براي مراجعات بعدي داشته باشيم. ب) روشن، ساده و دقيق باشد .توجه به اين نكته ضروري است كه تعريف مسئله بايد تا آنجا كه ممكن است دقيق باشد. لغات درهم و برهم و مبهم، خطر رسيدن به نتايج غيرمؤثر و نامنظم را افزايش مي دهند (كلينكه، 2010).

 

مراحل فرآيند حل مسئله

 

مراحل حل مسئله عبارتند از:

 

1)تعريف و شناسايي مشكل

 

2)پيداكردن راه حل هاي مختلف

 

3)تصميم گيري

 

4)بازنگري(امامي نائيني، 1391).

 

اينك به توضيح و تبيين هر يك از مراحل حل مسئله ميپردازيم:

 

تعريف مشكل

اولين مرحله، تبيين دقيق مشكل و حل مسئله است؛ يعني ابتدا بايد مسئله تعريف شود. در اين مرحله، فرد ابتدا بايد از خود بپرسد كه چه راهحل هايي براي اين مشكل وجود دارد و سپس سعي كند همه راه حل هايي را كه به ذهنش ميرسد بيان كند. اگر فرد دقيقاً نداند چه مشكلي وجود دارد، امكان حل آن كاهش مييابد و ممكن است وقت زيادي را صرف حل يك مشكل اشتباه كند. توصيف اختصاصي مشكل اين امكان را فراهم مي آورد كه با استراتژيهاي مفيد به حل مشكل پرداخته شود. چنانچه مشكلي مبهم يا پيچيده باشد، نميتوان راه حلهاي مؤثري براي آن پيدا كرد. هر چقدر شناخت فرد از خود بيشتر و عميقتر باشد، بهتر ميتوان دلايل و ريشه هاي مشكلات خود را پيدا كند

پس از پرداخت، لينك دانلود فايل براي شما نشان داده مي شود

پرداخت و دانلود

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.