دسته بندي | روانشناسي |
فرمت فايل | docx |
حجم فايل | 99 كيلو بايت |
پس از پرداخت، لينك دانلود فايل براي شما نشان داده مي شود
پرداخت و دانلود
ج- بيان مسأله اساسي تحقيق به طور كلي (شامل تشريح مسأله و معرفي آن، بيان جنبههاي مجهول و مبهم، بيان متغيرهاي مربوطه و منظور از تحقيق به صورت مستند) :
دانش آموزان بزرگترين سرمايه هاي انساني هر جامعه به حساب مي آيند زيرا مي توانند با درهم آميختن نيروي جواني، علم و مهارت آموخته شده، چرخ هاي پيشرفت و توسعه را به حركت درآورند. در تمام كشورها ساليانه سهم زيادي از درآمد ملي صرف آموزش و پرورش مي شود اما بخش زيادي از هزينه ها به هدر مي رود (مظفري، 1382). امروزه، ديدگاه جديدي در علوم وابسته به سلامت به طور اعم و در روانشناسي به طور اخص در حال شكل گيري است. در اين ديدگاه علمي، بر روي جنبه هاي مثبت سلامتي و بهزيستي و نيز توضيح و تبيين ماهيت بهزيستي روانشناختي تمركز مي شود )ريف[1] و همكاران، 1998؛ به نقل از حبيبي، 1391). جزء ضروري خوب زندگي كردن از نظر دانشمندان احساس بهزيستي رواني دروني است كه در ان هر شخص زندگي اش را دوست داشته باشد. احساس بهزيستي را داراي دو مولفه عاطفي و شناختي مي دانند. افراد با احساس بهزيستي بالا به طور عمده اي هيجانات مثبت را تجربه مي كنند و از حوادث و وقايع پيرامون خود ارزيابي مثبت دارند، در حالي كه افراد با بهزيستي پايين حوادث و موقعيت هاي زندگيشان را نامطلوب ارزيابي كرده و بيشتر هيجانات منفي نظير اضطراب، افسردگي وخشم را تجربه مي كنند بهزيستي رواني دروني را شناخت شخصي فرد از ارزش هاي تاثير گذار و عاطفي موثر بر زندگي اش مي دانند. اين ارزشها شامل واكنش هاي عاطفي به حوادث، خوبي قضاوت ها، شناخت از رضامندي و تكامل است. بهزيستي رواني دروني مفهوم وسيعي است كه شامل تجربه عواطف لذت بخش مي شود (دينر[2] وهمكاران،2000؛ به نقل از حبيبي، 1391). بهزيستي روان شناختي كه به عنوان بازتابي از طرز فكر و واكنش هاي هيجاني واحساسات مثبت به رويدادهاي زندگي تعريف شده است (بارترام و بونايول[3]، 2007؛ به نقل از حبيبي، 1391). در سالهاي اخير، گروهي از پژوهشگران حوزه ي سلامت رواني مهم از روانشناسي مثبت نگر، رويكرد نظري وپژوهشي متفاوتي براي تبيين ومطالعه ي اين مفهوم برگزيده اند. آنان سلامت رواني را معادل كاركرد مثبت روان شناختي تلقي وآن رادر قالب اصطلاح"بهزيستي روان شناختي"مفهوم سازي كرده اند. اين گروه نداشتن بيماري را براي احساس سلامت، كافي نمي دانند بلكه معتقدند كه داشتن احساس رضايت از زندگي، پيشرفت بسنده، تعامل كارآمد وموثر با جهان، انرژي وخلق مثبت، پيوند ورابطه ي مطلوب با جمع واجتماع وپيشرفت مثبت از مشخصه هاي فرد سالم است (ميكائيلي، 1388؛ به نقل از حبيبي، 1391).
از مفاهيم مهم مرتبط با بهزيستي روانشناختي دانش آموزان مي توان به تحمل ابهام اشاره كرد از آنجايي كه ابهام وجود دارد و انسان بايد با آن مقابله كند، افراد سطوح مختلفي از تحمل يا عدم تحمل ابهام نسبت به مو قعيت هاي مختلف نشان مي دهند. در روان شناسي، ابهام به هر وضعيتي كه بيش از يك تعبير، تفسير و تلقي دارد، اطلاق مي شود ويا اينكه براي ما موضوعي نامطمئن و غير قطعي محسوب مي شود (زماني، 1388). نريماني وهمكاران (1388) طي پژوهشي به بررسي مهارتهاي مقابله اي و تحمل ابهام در دانش آموزان دختر گوشه گير پرداختند، يافته ها نشان داد كه بين دانش آموزان عادي و گوشه گير در مهارتهاي مقابله اي و تحمل ابهام تفاوت وجود دارد ونيز يافته هاي تحقيق نشان دهنده آن است كه راهبردهاي مقابه اي استفاده شده و از سوي دانش آموزان عادي، بيشتر مسئله مدار شناختي و رفتاري است. درحالي كه اين راهبردها در دانش آموزان گوشه گير بيشتر هيجان مدار و اجتنابي است.
ابعاد شخصيت به ترتيب عبارت از روان نژندي يا روان رنجورخويي، برون گرايي، گشودگي، توافق پذيري و وجداني بودن مي باشد. روان نژندي، تمايل به تجربه پريشاني روان شناختي به شكل اضطراب، خشم، افسردگي، خجالت، تنفر و دامنه اي از هيجانات منفي را در بر مي گيرد. اين بعد، همچنين داراي تمايل به داشتن عقايد غير واقعي، قدرت كمتر در كنترل تكانه ها و انطباق پذيري پايين تري نسبت به ديگران است. "برون گرايي"، شامل اجتماعي بودن و صفاتي مثل سرزندگي، شادابي، جرات ورزي، نياز به فعاليت، هيجان و تحرك است. "گشودگي"، صفات مرتبط با حس زيبايي شناختي، كنجكاوي هوشمندانه، نياز به تنوع، نگرش هاي غير متعصبانه، علايق گسترده و توجه به عاطفه هاي دروني را مشخص مي كند و طالب لذت از نظريه هاي جديد و ارزش هاي غير متعارف هستند. "توافق پذيري" نيز بر گرايش هاي ارتباط بين فردي تاكيد دارد و صداقت، نوع دوستي و همدردي را در بر مي گيرد و در تضاد با خصومت بدبينانه و خودمحورانه است. "وجداني بودن" شامل كوشي منظم براي دستيابي به اهداف و پيروي جدي از اصول است. اين افراد توانايي بالايي در كنترل تكانه هاي خود و همچنين برنامه ريزي براي رسيدن به هدف دارند (حق شناس، 2008؛ به نقل از محسني تكلو وهمكاران، 1391).
دستجردي وهمكاران (1390) طي پژوهشي به بررسي نقش پنج عامل بزرگ شخصيت در پيش بيني بهزيستي روانشناختي پرداختند، يافته ها نشان داد صفت سازگاري، مولفه روابط مثبت با ديگران و پذيرش خود را پيش بيني نمود. صفت وظيفه شناسي، مولفه استقلال را پيش بين نمود. صفت روان رنجورخويي، مولفه هاي تسلط محيطي، استقلال، رشد فردي، هدفمندي در زندگي وپذيرش خود را پيش بيني نمود با توجه به مسائل ذكر شده اين پژوهش در صدد پاسخگويي به اين سئوال اساسي است: آيا بين ابعاد پنجگانه شخصيت و تحمل ابهام وبهزيستي روانشناختي دانش آموزان رابطه معنا دار وجود دارد؟
[1] - ryef
[2] -dyner
[3] -bartram & bonaul
پس از پرداخت، لينك دانلود فايل براي شما نشان داده مي شود
پرداخت و دانلود