دسته بندي | علوم تربيتي |
فرمت فايل | docx |
حجم فايل | 52 كيلو بايت |
پس از پرداخت، لينك دانلود فايل براي شما نشان داده مي شود
پرداخت و دانلود
بررسي عوامل موثر بر نگرش دانش آموزان دبيرستاني به شاخه كاردانش
چكيده
اين تحقيق در شهرستان هاي مرند، شبستر ، صوفيان وجلفا انجام يافته است ودر اين پژوهش 1055 نفر از دانش آموزان كه 544 نفر از آنان را پسران و 511 نفر از آنان را دختران تشكيل مي دهند 7/74% آنا ن از دانش آموزان شهري و 3/25% آنان از دانش آموزان روستايي انتخاب شده بودن روش مطالعه در اين پژوهش توصيفي وا ز نوع همبستگي مي باشد . ابزار اصلي پژوهش ، پرسشنامه بسته پاسخ است براي جمع آوري داده ها به مدارس مراجعه كرده و پرسشنامه هابا همكاري اولياء مدارس و دانش اموزان تكميل گرديدند. براي آزمون فرضيه ها از پيرسون ، آناليز واريانس و براي توصيف اطلاعات بدست آمده از فراواني ، درصد فراواني ، ميانگين ، انحراف معيار وآناليز واريانس تك عاملي استفاده شده است .
در اين پژوهش ، شرايط خانوادگي دانش آموزان از نظر سواد والدين، شغل پدر ، وضعيت اقتصادي خانواده ، وضعيت تحصيلي دانش آموزان ونگرش آموزان به مشاغل ، استخدام ، مهارتهاي كاردانش ، آشنايي با كار دانش در ارتباط بانگرش دانش آموزان به شاخه كاردانش مورد بررسي قرار گرفت.
مقدمه :
رشته هاي كار دانش بعد از جنگ جهاني دوم در اروپا شكل گرفت و در سال 1304 در ايران به صورت مدارس فني – حرفه اي تاسيس گرديد ودر سال 1372 ، شاخه كار دانش با هدف تربيت نيروي انساني در سطوح نيمه ماهر، ماهر ، استاد كار وسرپرست مورد نياز بخشهاي صنعت ، كشاورزي بر اساس نيازهاي توسعه اقتصادي ، اجتماعي وفرهنگي كشورتاسيس گرديد .
بررسيهاي مقدماتي كه از دانش اموزان ، مديران ، مشاوران و مسئولان كار دانش مرند به عمل آمد بيانگر نگرش منفي دانش اموزان به برخي از رشته هاي كار دانش مي باشد. امروزه كشور به نيروهاي انساني ماهر ونيمه ماهر نيازمند است كه بتواند نيازهاي شغلي جامعه را رفع كنند. از طرف ديگر ظرفيت پذيرش دانشگاه ها نسبت به شركت كنندگان محدود است. به نظر مس رسد رشته هاي كار دانش مي توانند اين مشكلات راحل كنند، به شرطي كه دانش آموزان رشته هاي كار دانش اولاًمهارتهاي لازم را جهت وردود به بازار كار كسب كنند . ثانياً زمينه هاي لازم جهت جذب آنان در بازار كار مهيا شو . ثالثاًدر آمد وارزش اجتماعي آنان نسبت به بقيه مشاغل خيلي پايين نباشد .
با توجه به مطالعات مقدماتي مهمترين عوامل موثر بر نگرش دانش آموزان به شاخه كار دانش عبارت از شرايط خانوادگي از قبيل شغل پدر، سواد والدين، وضعيت اقتصادي خانواده ، وضعيت تحصيلي دانش اموزان ونگرش دانش آموزان به مشاغل ، استخدام ، مهارتهاي كار دانش ، آشنايي با رشته هاي كاردانش مي باشد.
از انجا كه عوامل مذكور، درنگرش دانش آموزان به كار دانش مي تواند موثر باشد لازم است قابليت اعتماد آن مورد بررسي قرار گيرد ، پژوهش حاضر به اين منظور صورت گرفته است يعني براي اينكه نشان دهد اين عوامل با چه اطميناني مي توانند برنگرش دانش آموزان به شاخه كاردانش موثر باشند . تا در جهت بهبود بخشيدن به عوامل وشرايط موجود اقداماتي صورت گيرد.
پيشينه پژوهش
پس از پرداخت، لينك دانلود فايل براي شما نشان داده مي شود
پرداخت و دانلود